Minulý rok sa pani Eva Priščáková rozhodla, že strávi dovolenku pri mori v Bulharsku. Kúpila si teda letecký zájazd v hodnote desaťtisíc korún v cestovnej agentúre Encián Travel v Poprade, ktorý zastupoval cestovnú kanceláriu Mira Trans v Spišskej Novej Vsi. Pani Eva si pobalila kufre a dvadsiatehodruhého augusta sa vybrala na popradské letisko. Spolu s ďalšou stovkou cestujúcich však na letisku čakali do neskorého večera. Odlet ani zájazd sa nekonal, pretože cestovná kancelária Mira Trans pobyt v Bulharsku neuhradila.
Klientom ich peniaze za zájazd odmietla vrátiť tak Encián Travel v Poprade, ako aj insolventná Mira Trans v Spišskej Novej Vsi a ochotu nenašli ani v poisťovni Kooperativa, kde bola cestovná kancelária Mira Trans poistená proti riziku úpadku - teda proti stavu platobnej neschopnosti.
„Stále platí oficiálne stanovisko Kooperativy vydané v minulom roku. Poistná zmluva uzavretá s cestovnou kanceláriou Mira Trans je neplatná,“ povedala hovorkyňa Kooperativy Zuzana Wagnerová. Podľa nej cestovka nedodržala poistné podmienky a nedodala poisťovni včas ďalšiu zmluvu s inou firmou, ktorá mala zabezpečiť dopravu cestujúcich.
„Kooperativa sa však neplatnosťou zmluvy začala ohradzovať až po neuskutočnenom zájazde,“ povedala poškodená zákazníčka Eva Priščáková.
Príbeh dopĺňa skorší turnus dovolenkárov, ktorý sa už v Bulharsku nachádzal a ktorý sa kvôli finančným problémom spoločnosti Mira Trans nevedel dostať na Slovensko. Skupinu ľudí domov dopravila Kooperativa.
„Týchto ľudí poisťovňa na Slovensko dopravila a neplatnosť zmluvy jej nevadila. My čo máme podľa zmluvy aj zákona na náhradu ceny zájazdu rovnaké právo, však vyjsť v ústrety nechce,“ hovorí Eva Priščáková.
Pani Priščáková sa obrátila aj na Úrad pre finančný trh, ktorý má vykonávať kontrolu zákona o poistení cestovných kancelárií.
Ten však jej sťažnosť posunul naspäť Kooperative. „Nad poistením nevykonávame žiadny dohľad a v zákone sme uvedení nejakým nedopatrením,“ povedal hovorca Úradu pre finančný trh Marek Kačnár.
Sťažovatelia sa teda obrátili na Slovenskú obchodnú inšpekciu, ktorá oprávnenosť ich požiadaviek uznala a odporučila im riešiť konflikt súdnou cestou.
Nárok na vrátenie peňazí garantuje dovolenkárom aj zákon o poistení cestovných kancelárií. Paragraf desať odsek tri totiž hovorí: poisťovňa nie je oprávnená odmietnuť poistné plnenie, ak sa dozvie po poistnej udalosti, že cestovka neposkytla pravdivé údaje pri uzatváraní poistenia.
Dovolenkári sú dodnes bez peňazí a cestovná kancelária Mira Trans je momentálne predmetom policajného vyšetrovania. Existujú totiž podozrenia, že si cestovka svoje finančné problémy podvodom zabezpečila sama.