V „porevolučnom“ čase sa roztrhlo vrece s reklamou vo všetkých médiách vrátane verejnoprávnych. Z latinského významu slova reklama vyplýva, že je to verejné odporúčanie. Reklama je v slušnej spoločnosti normálnou súčasťou marketingovej činnosti firmy a pokiaľ je reklama na vysokej úrovni po všetkých stránkach (morálka, pravdivosť a pod.), nič proti tomu, aj keď je toho veľa a všetkého moc škodí, hovorí slovenské príslovie. V poslednom čase sú však mnohé reklamy nielen polopravdami, ale aj klamstvami.
Vieme, že novoty, ktoré nám s problémami zaviedli Slovenské telekomunikácie, priniesli bežným občanom zvýšenie cien, lebo väčšina z nás netelefonuje do zahraničia či medzi novozriadenými telefónnymi uzlami, ale používa vnútrouzlové či miestne hovory a za tie ceny a tiež stále platby za telefónnu linku výrazne vzrástli. Myslím si, že Slovenský rozhlas a Slovenská televízia ako verejnoprávne média aj takouto nepravdivou a tým aj nemorálnou reklamou splácali čiastočne svoj dlh Slovenským telekomunikáciám.
V ostatných dňoch sa na pultoch mnohých obchodov najmä supermarketov objavila desiatka zdraviu škodlivých olivových olejov obsahujúcich karcinogénne (rakovinotvorné) látky, pričom ich predávali zľavnené v rámci akcie. Z latinského významu slova akcia vyplýva, že je to organizovaná zámerná činnosť, zámerný postup, zámerné podujatie. Neverím tomu, že dovozca a predajca nevedeli, že sú to neštandardné oleje nevhodné na konzum. Absencia morálky im však nebránila „kŕmiť“ slovenského občana „otravou“, hlavne že ich biznis prinesie tučné zisky.
Takýchto prípadov je nespočetne veľa a na margo týchto a aj ostatných by som chcel položiť otázku sebe, všetkým spoluobčanom, ale aj tým, ktorí sú medzi nami tzv. rovnejší, či nie je možné tieto a podobné prípady považovať za vážny priestupok alebo aj trestný čin, či polopravda a klamstvo nie sú prinajmenšom rovnaké, ako keď prídem k mäsiarovi, odváži mi kilo mäsa a dá mi zaplatiť za 1,40 kg? V prípade toho mäsa si ako občan-zákazník môžem zväčša pomôcť sám, ale v tých predchádzajúcich musí uplatniť zákony štát a jeho orgány, veď napríklad kauza olivový olej by mohla znamenať vážne riziko zvýšenia počtu karcinomatikov (chorých na rakovinu) v radoch nášho obyvateľstva nižších a stredných vrstiev (tí rovnejší nemusia kupovať lacné veci v akciách). Myslím si, že to nie je len na zamyslenie, ale aj na konanie.
EMIL CVIČELA, Pezinok