
Symbol Berlína - Brandenburgská brána - je od jesene minulého roku v rekonštrukcii, ktorá sa neustále preťahuje. FOTO - ČTK
Súkromná nadácia, ktorá opravu financuje hlavne z príjmov z reklamy, čelí obvineniam, že práce zámerne preťahuje, aby čo najdlhšie inkasovala tučné príspevky za propagáciu bohatého podniku. Jadrom sporu je údajne horší stav klasicistickej stavby z konca 18. storočia, než sa pôvodne predpokladalo. Najnovšie nadáciu znepokojili čierne škvrny, ktoré sa objavili na štvorzáprahu korunujúceho bránu.
Nemecké technické múzeum v Berlíne, kde bola konská zostava pred desiatimi rokmi dôkladne rekonštruovaná, je ale údajným poškodením súsošia prekvapené. Nadácia ochrany berlínskych pamiatok teraz požiadala o predĺženie doby na rekonštrukciu až do decembra 2002, i keď pôvodne malo zahalenie zmiznúť už vo februári 2002. No reštaurátori a stavební experti začínajú spochybňovať kompetenciu fondu a podozrievajú ho z vypočítavosti. Ukrytie brány pod reklamou pre telekomunikácie znamená mesačný prílev 350-tisíc mariek do nadačnej kasy. „Všetky prostriedky sa využijú na opravu brány,“ uisťuje hovorkyňa nadácie Marion Uhringová. Skutočný stav objektu má do niekoľkých týždňov zhodnotiť tím pamiatkarov. Podľa zmluvy fondu a telekomunikácií je brána počas rekonštrukcie z oboch strán prekrytá obrovským reklamným plagátom. Ten sa priebežne mení a povinne sú na ňom zobrazené motívy berlínskeho symbolu. Od nedávnej masovej technopárty Love Parade momentálne stavbu zdobí obraz brány, ktorej dórske stĺpy sú zamilovane prepletené. Slogan telekomunikácií je pritom jednoduchý. Berlínčanom odkazuje: „Majte sa radi.“ (čtk)