
Airbagy v kabriolete
Medzi otázkami vo vedomostných súťažiach sa občas objaví: „Kedy sa zrodil prvý airbag?“ My, Európania, patrioticky uznávame myšlienku nemeckého vynálezcu Waltera Linderera z roku 1951. Začiatok päťdesiatych rokov znamenal však aj objavenie sa airbagu v Amerike. Či to bolo súčasne, alebo niektorej strane patrí prvenstvo, je predmetom sporu. Pozrime sa však, ako sa vynález presadil v automobilovej technike.
Priekopníkom bol Mercedes
Začiatky airbagu boli podobné iným technickým novinkám. Presadzoval a vyvíjal sa postupne. Zo začiatku bol doménou v luxusnejších automobiloch, dnes ho ponúkajú výrobcovia takmer vo všetkých. Trendom je ponúkať airbag v štandardnej výbave minimálne pre vodiča (niekedy aj spolujazdca). Viacerí výrobcovia idú ešte ďalej – v bežne ponúkanom automobile sú k dispozícii „z fabriky“ aj bočné airbagy. Nafúknutie airbagu musí prebehnúť rýchlo, preto sa začali postupne používať vyvíjače plynu.
Priekopníkom patentu na airbag umiestnený vo volante a plnený vyvíjačom plynu sa v roku 1971 stal Mercedes. O deväť rokov sa v triede S objavil prvý airbag, o šesť rokov ponúklo Porsche aj airbag spolujazdca a svojou troškou do vývoja prispela aj švédska automobilka Volvo. Vo verzii 850 z roku 1993 sa prvýkrát objavili bočné airbagy.
Vankúše nafúknuté za milisekundy
Prečo vyvíjače plynu? Airbag sa musí nafúknuť za veľmi krátky čas. Vodičov za 20 až 30 milisekúnd, na strane spolujazdca je tento čas o málo dlhší kvôli väčšiemu priestoru. Jeho hlava sa do vzduchového vankúša zaborí o niečo neskôr. Bočný airbag sa musí nafúknuť počas piatich milisekúnd a po havárii aj rýchlo vyprázdniť. To znamená, že životy zachraňujúce vzduchové vankúše musia byť zladené s elektronikou, ktorá zabezpečí ich spoľahlivú aktiváciu v správnom okamihu.
Vodičov airbag je umiestnený vo volante a má objem približne 60 litrov, spolujazdcov v prístrojovej doske má objem asi 130 litrov. Tvar vodičovho airbagu je kruhový, aby pôsobil správne aj pri otočenom volante, tvar spolujazdcovho airbagu je širší.
Na airbagy nič nelepte
Proti airbagom sa pred časom spustila kampaň. Nuž, pri jazde s vozidlom vybaveným airbagmi treba dodržiavať určité zásady. Je to najmä použitie bezpečnostných pásov (obyčajne s predpínačmi) a správna poloha za volantom. Na kryt spolujazdcovho airbagu sa nemajú lepiť samolepky alebo umiestniť napríklad puzdro na okuliare, ktoré sa pri aktivácii airbagu môže stať letiacim predmetom vo vozidle ohrozujúcim posádku. V žiadnom prípade si neberieme dieťa na kolená na predné sedadlo vybavené airbagom. Dieťa patrí do detskej sedačky správne pripútanej na zadnom (niekedy aj prednom) sedadle. Niektoré automobily majú vypínateľný airbag spolujazdca, ak na sedadle nikto nesedí.
Bezpečnosť aj pre chodcov
Krátku exkurziu do sveta airbagov môžeme zakončiť ich budúcnosťou. Patrí najmä rozširovaniu ich počtu v automobile. Čelné airbagy, bočné a hlavové, to je dnes v limuzínach takmer štandard. Skúmajú sa však možnosti použitia čelných airbagov pre pasažierov na zadných sedadlách a ich ochrany pri náraze zozadu. Veľká pozornosť sa venuje aj ochrane chodcov pri strete s automobilom. Tu by mali pomôcť vzduchové vankúše umiestené v predných stĺpikoch. Mäkké pristátie vo vzduchovom vankúši je čoraz prepracovanejšie a za určitých podmienok dokáže obmedziť riziko zranenia na minimum.
(ben)
Foto – archív