
Po vstupe do Európskej únie sa zmení nielen podoba nášho colného sadzobníka, ale opodstatnenie stratia aj colnice medzi jej členmi.
FOTO - TASR, RADOVAN STOKLASA
evné obmedzenia na dovoz tovaru.
Podľa informácií z colného riaditeľstva sa clo pri dovozoch z EÚ na Slovensku uplatňuje prakticky len pri poľnohospodárskych výrobkoch. Proti tretím krajinám pritom postupujeme už podobne ako členské štáty. Týka sa to napríklad Ruska, ktoré únia považuje za rozvojový štát. Proti nemu uplatňuje Slovensko pri väčšine nerastných surovín nulové clo.
Niektoré firmy sa obávajú toho, že spoločná európska colná politika zdražie suroviny a tovary, ktoré dovážajú. „V prípade vstupu do únie budú na strategické suroviny uvalené clá, ktoré teraz nie sú. Dovážame ich najmä z nečlenských štátov únie ako je napríklad Ukrajina,“ povedala vedúca odboru nákupu Nováckych Chemických Závodov Jana Puchyová. Z členských štátov dovážajú jedinú surovinu, podliehajúcu clu - zinnolit z Nemecka. Asi 50-tisícová ročná úspora na cle za 40 ton tohto výrobku nevyváži poplatky, ktoré firma očakáva od nových ciel. Jednopercentný rast dovozného cla na chlór, ktoré Slovensko od budúceho roka zavedie proti Ukrajine bude pri šiestich tisícoch importovaných tonách znamenať dosah 300-tisíc ročne.
Podľa obchodníkov môžu zostať bez obáv spotrebitelia. Napríklad množstvo potravín podliehajúcich clu je podľa Jany Havlíčkovej, hovorkyne Carrefouru, nevýznamné. „Ide prakticky iba o alkohol. Celkovo to nebude mať veľký vplyv,“ vysvetlila hovorkyňa.
Mária Nováková zo slovenského Združenia automobilového priemyslu tvrdí, že už vyše dvoch rokov sa žiadne clá ani množstevné obmedzenia na dovoz áut z únie neuplatňujú. Inak je to pri autách, vyrobených mimo únie, na ktoré sa teraz pri dovoze uplatňuje sadzba od 11,6 do 17 percent podľa kubatúry. „Preto Japonci napríklad stavajú fabriku v Európe, aby odbúrali clá,“ povedala Nováková.
Príjmy za dovozné clá sú na rok 2003 určené vo výške 3,4 miliardy korún. Ministerstvo financií si je podľa slov jeho hovorcu Petra Papanka vedomé, že dôjde k určitému výpadku príjmov za clo po vstupe do únie na budúci rok a bude potrebné nájsť náhradu za výpadok. Navyše sa zmení aj spôsob odvádzania cla, pretože časť z neho pôjde do spoločnej pokladnice únie, časť cla odvedená z tovarov a služieb, vyprodukovaná v rámci slovenského HDP, zostane u nás.
JOZEF GRYGA
Slovensko môže únii navrhnúť colné kvóty
Podľa informácií na internetovej stránke ministerstva hospodárstva môže Slovensko už teraz aktívne vstupovať do colnej politiky. Európska komisia vyzvala všetky kandidátske štáty, aby predložili prípadné požiadavky na zmeny colných kvót alebo stanovenie autonómneho zníženia colných sadzieb únie do 15. mája 2003. „Colná kvóta znamená to, že máte stanovený určitý objem a do toho objemu môžete tovar doviesť bezcolne alebo so zníženou colnou sadzbou. Záujemca musí napríklad potvrdiť, že v únii sa nenachádza žiadna taká firma, vyrábajúca výrobok, ktorý chce doviesť a dostať na neho colnú kvótu,“ vysvetlil pracovník odboru obchodnej politiky ministerstva hospodárstva Dušan Dušák. Ministerstvo návrhy prijíma do 2. mája 2003, viac podrobností nájdete na jeho stránke www.economy.gov.sk. (jog)