
Jutta Kleinschmidtová: „Moji mužskí súperi berú prehru od ženy ako hanbu.“
e s veľkou budúcnosťou.
Ženy patria k motoristickému športu už od jeho úsvitu. Pripomeňme hoci slávnu Češku Elišku Junkovú, ktorá v roku 1928 ako jediná žena v histórii vyhrala slávne sicílske preteky Targa Florio. Keď prišli časy formuly 1, ako prvá zasadla za volant Talianka Maria Teresa de Filipissová. V roku 1958 jazdila na troch veľkých cenách v tíme Maserati – najlepšie skončila v Belgicku na 10. mieste.
Miesto za tri milióny
Najslávnejšou pretekárkou F1 bola Talianka Maria Grazia (Lella) Lombardiová. Svojho času jej jeden multimilionár kúpil miesto v tíme March, a tak v rokoch 1975-76 mohla odjazdiť dvanásť veľkých cien. Na VC Španielska v roku 1975 skončila ako prvá a doteraz jediná žena na bodovanom šiestom mieste. Neskôr Lella (s prezývkou Tigrica z Turína) jazdila na amerických okruhoch, v roku 1992 ju však vo veku 42 rokov skolila rakovina.
Trikrát neúspešne sa pokúšala kvalifikovať na preteky F1 aj Britka Davina Galicaová, štvornásobná účastníčka zimných olympiád v zjazdovom lyžovaní. V roku 1990 však zvíťazila na britskom šampionáte ťahačov na okruhoch. Neúspech v efjednotke musela prehltnúť aj dcéra bohatého talianskeho obchodníka Giovanna Amatiová. Otec jej v roku 1992 obstaral za tri milióny dolárov miesto v tíme Brabham, tri neúspešné kvalifikácie na veľkú cenu však znamenali odchod. Zo zákulisia nezmizla: médiá si ju všímali aj naďalej – pre jej údajný milostný vzťah s Nikim Laudom.
Schumacher v sukni
Mnohí majitelia klubov si myslia, že prítomnosť žien zbytočne rozptyľuje jazdcov – mužov. Nie sú z nej nadšení ani niektorí pretekári. „U žien nejde ani tak o silu. Vo formule 1 sa nemôžu presadiť už len preto, že im chýba disciplína,“ tvrdí David Coulthard. Slávny britský televízny komentátor a jeden z najväčších expertov F1 Murray Walker pridáva: „Ženy nie sú dostatočne agresívne.“ „Vtipkár“ Eddie Irvine verejnosť rozhorčil vyhlásením, že „ženy nemôžu jazdiť preteky F1, pretože majú príliš malý mozog“.
Ak hovoríme o motorizme, nemôžeme obísť ani „Schumachera v sukni“, Nemku Juttu Kleinschmidtovú. Inžinierka fyziky, ktorá v detstve snívala o tom, že raz poletí na Mesiac, zvíťazila pred dvoma rokmi ako prvá žena v histórii najťažšiu automobilovú súťaž na svete – Rallye Dakar. Štyridsaťročná dáma (v 14 rokoch bola skvelá zjazdárka, v 18 rokoch bola zasa tretia na MS v skiboboch) tvrdí, že „na Dakare ste buď veľkí hrdinovia, alebo porazené papuče. Nič medzitým neexistuje“. Na otázku, či nemáva na podobných súťažiach strach, odpovedala rázne: „Kdeže! Ten pocit nepoznám. Naopak, slasťou ma napĺňalo, keď som si vo víťaznom ročníku všímala svojich mužských súperov. Berú prehru od ženy ako hanbu. Strácajú nervy, vyrábajú chyby a havarujú. Som však rada, že za tie roky ma museli muži v pretekoch rallye plne akceptovať.“