Štvrtok, 25. február, 2021 | Meniny má Frederik(a)KrížovkyKrížovky

Ministri pripravujú oddlženie želežníc

BRATISLAVA – V dôsledku stále narastajúceho dlhu Železníc SR za dodanú elektrickú energiu hrozia rozvodné energetické podniky, že železnice „odpoja“. Okrem toho hrozí, ako uviedol minister hospodárstva Ľubomír Harach, že sa neuhradené záväzky želez

BRATISLAVA – V dôsledku stále narastajúceho dlhu Železníc SR za dodanú elektrickú energiu hrozia rozvodné energetické podniky, že železnice „odpoja“. Okrem toho hrozí, ako uviedol minister hospodárstva Ľubomír Harach, že sa neuhradené záväzky železníc pričinia o zhoršenie hospodárenia rozvodných podnikov, čo by malo negatívny dopad na ich privatizáciu. Ministri hospodárstva a dopravy preto pripravili model, ktorým by sa železnice podarilo oddlžiť.

Riešenie má spočívať vo vzájomnom zápočte dlhov štátu a štátnych podnikov. Železniciam totiž vláda už uhradila časť svojho dlhu za výkony vo verejnom záujme. Týmito prostriedkami by železnice uhradili svoje záväzky rozvodným podnikom. Tie by z nich zaplatili za odobratú elektrickú energiu výrobcovi – Slovenským elektrárňam (SE). Tým by to pomohlo pri splácaní úveru poskytnutého na stavbu jadrovej elektrárne Mochovce. To by zároveň znamenalo, že SE by nemuseli žiadať vládu o štátnu záruku na tento úver, ktorý nie sú schopné splácať.

Skryť Vypnúť reklamu

Presný model by mal byť známy do konca týždňa, aby sa návrh dostal na rokovanie vlády už budúcu stredu. Materiál má stanoviť aj podmienky odberateľsko-dodávateľských vzťahov železníc a rozvodných podnikov do ďalšieho obdobia. Železnice pritom rátajú s prostriedkami, ktoré sa štát zaviazal uhradiť za výkony vo verejnom záujme. Za roky 2001 až 2005 by to malo byť približne 10 miliárd korún.

Ďalším možným riešením je presun dlhu železníc na Slovenskú konsolidačnú. Podľa Haracha je však lepším riešením zápočet. Záväzky ŽSR po lehote splatnosti voči rozvodným podnikom v súčasnosti predstavujú takmer 1,5 miliardy korún, pričom každý mesiac dlh narastá asi o 150 miliónov. Najvyššiu sumu 588,7 milióna korún železnice dlhujú Východoslovenským energetickým závodom (VSE). Voči Stredoslovenským energetickým závodom (SSE) je to 410,5 milióna korún a voči Západoslovenským energetickým závodom (ZSE) 462 miliónov korún.

Skryť Vypnúť reklamu

TOMÁŠ KURTANSKÝ

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Inzercia - Tlačové správy

  1. Trnavská univerzita: 385 rokov akademickej excelentnosti
  2. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  3. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  4. Aj vám chýba voňavá a chutná káva?
  5. Získaj náskok pred štartom
  6. Ivan Krechňák: Robiť niečo, čo máš rád, je na nezaplatenie
  7. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  8. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte
  9. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  10. Petit Press a RegioMedia rozbiehajú spoločný predaj v regiónoch
  1. Slovensko zasiahla vlna nárastu dopytu po produktoch na kĺby!
  2. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  3. Získaj náskok pred štartom
  4. 2. ročník Social Awards Slovakia prichádza
  5. MetLife spustila online nahlasovanie poistných udalostí
  6. Minulý rok boli v priemere ukradnuté takmer tri autá denne
  7. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  8. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  9. Petit Press a RegioMedia rozbiehajú spoločný predaj v regiónoch
  10. Aj vám chýba voňavá a chutná káva?
  1. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 18 898
  2. Ako vyzerá majetok Slovákov? Zvyšuje sa najmä z jedného dôvodu 9 950
  3. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 9 939
  4. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur 6 775
  5. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 491
  6. Séria dvoch príloh: Angličtina nielen pre maturantov 6 383
  7. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 6 151
  8. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto! 5 709
  9. Zažite farebný Marakéš a hory Atlasu so slovenským sprievodcom 5 121
  10. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 4 636
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu