Ministri pripravujú oddlženie želežníc

BRATISLAVA – V dôsledku stále narastajúceho dlhu Železníc SR za dodanú elektrickú energiu hrozia rozvodné energetické podniky, že železnice „odpoja“. Okrem toho hrozí, ako uviedol minister hospodárstva Ľubomír Harach, že sa neuhradené záväzky želez

BRATISLAVA – V dôsledku stále narastajúceho dlhu Železníc SR za dodanú elektrickú energiu hrozia rozvodné energetické podniky, že železnice „odpoja“. Okrem toho hrozí, ako uviedol minister hospodárstva Ľubomír Harach, že sa neuhradené záväzky železníc pričinia o zhoršenie hospodárenia rozvodných podnikov, čo by malo negatívny dopad na ich privatizáciu. Ministri hospodárstva a dopravy preto pripravili model, ktorým by sa železnice podarilo oddlžiť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Riešenie má spočívať vo vzájomnom zápočte dlhov štátu a štátnych podnikov. Železniciam totiž vláda už uhradila časť svojho dlhu za výkony vo verejnom záujme. Týmito prostriedkami by železnice uhradili svoje záväzky rozvodným podnikom. Tie by z nich zaplatili za odobratú elektrickú energiu výrobcovi – Slovenským elektrárňam (SE). Tým by to pomohlo pri splácaní úveru poskytnutého na stavbu jadrovej elektrárne Mochovce. To by zároveň znamenalo, že SE by nemuseli žiadať vládu o štátnu záruku na tento úver, ktorý nie sú schopné splácať.

SkryťVypnúť reklamu

Presný model by mal byť známy do konca týždňa, aby sa návrh dostal na rokovanie vlády už budúcu stredu. Materiál má stanoviť aj podmienky odberateľsko-dodávateľských vzťahov železníc a rozvodných podnikov do ďalšieho obdobia. Železnice pritom rátajú s prostriedkami, ktoré sa štát zaviazal uhradiť za výkony vo verejnom záujme. Za roky 2001 až 2005 by to malo byť približne 10 miliárd korún.

Ďalším možným riešením je presun dlhu železníc na Slovenskú konsolidačnú. Podľa Haracha je však lepším riešením zápočet. Záväzky ŽSR po lehote splatnosti voči rozvodným podnikom v súčasnosti predstavujú takmer 1,5 miliardy korún, pričom každý mesiac dlh narastá asi o 150 miliónov. Najvyššiu sumu 588,7 milióna korún železnice dlhujú Východoslovenským energetickým závodom (VSE). Voči Stredoslovenským energetickým závodom (SSE) je to 410,5 milióna korún a voči Západoslovenským energetickým závodom (ZSE) 462 miliónov korún.

SkryťVypnúť reklamu

TOMÁŠ KURTANSKÝ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 649
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 419
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 730
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 291
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 421
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 714
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 939
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 265
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu