BRATISLAVA – V dôsledku stále narastajúceho dlhu Železníc SR za dodanú elektrickú energiu hrozia rozvodné energetické podniky, že železnice „odpoja“. Okrem toho hrozí, ako uviedol minister hospodárstva Ľubomír Harach, že sa neuhradené záväzky železníc pričinia o zhoršenie hospodárenia rozvodných podnikov, čo by malo negatívny dopad na ich privatizáciu. Ministri hospodárstva a dopravy preto pripravili model, ktorým by sa železnice podarilo oddlžiť.
Riešenie má spočívať vo vzájomnom zápočte dlhov štátu a štátnych podnikov. Železniciam totiž vláda už uhradila časť svojho dlhu za výkony vo verejnom záujme. Týmito prostriedkami by železnice uhradili svoje záväzky rozvodným podnikom. Tie by z nich zaplatili za odobratú elektrickú energiu výrobcovi – Slovenským elektrárňam (SE). Tým by to pomohlo pri splácaní úveru poskytnutého na stavbu jadrovej elektrárne Mochovce. To by zároveň znamenalo, že SE by nemuseli žiadať vládu o štátnu záruku na tento úver, ktorý nie sú schopné splácať.
Presný model by mal byť známy do konca týždňa, aby sa návrh dostal na rokovanie vlády už budúcu stredu. Materiál má stanoviť aj podmienky odberateľsko-dodávateľských vzťahov železníc a rozvodných podnikov do ďalšieho obdobia. Železnice pritom rátajú s prostriedkami, ktoré sa štát zaviazal uhradiť za výkony vo verejnom záujme. Za roky 2001 až 2005 by to malo byť približne 10 miliárd korún.
Ďalším možným riešením je presun dlhu železníc na Slovenskú konsolidačnú. Podľa Haracha je však lepším riešením zápočet. Záväzky ŽSR po lehote splatnosti voči rozvodným podnikom v súčasnosti predstavujú takmer 1,5 miliardy korún, pričom každý mesiac dlh narastá asi o 150 miliónov. Najvyššiu sumu 588,7 milióna korún železnice dlhujú Východoslovenským energetickým závodom (VSE). Voči Stredoslovenským energetickým závodom (SSE) je to 410,5 milióna korún a voči Západoslovenským energetickým závodom (ZSE) 462 miliónov korún.
TOMÁŠ KURTANSKÝ