BRATISLAVA – Smer verí, že obchodné reťazce zneužívajú svoju ekonomickú silu. Už v máji chce predložiť návrh, ktorý ich má oslabiť vo vzťahoch s dodávateľmi. Výrobky by mali byť zo zákona označené logom výrobcu. Regulovaná by mala byť aj výstavba hypermarketov.
Zákon vychádza z minuloročného návrhu, ktorý síce parlament schválil, ale keď ho prezident vrátil, už sa nenašlo dosť hlasov na opätovné schválenie. Tentoraz v ňom už nie je zahrnuté proporcionálne zastúpenie slovenských výrobkov na pultoch predajní, ktoré minulému návrhu vyčítala aj Európska komisia.
Hovorkyňa obchodnej siete Carrefour Jana Havlíčková vraví, že zákon aj tak môže uškodiť slovenským výrobcom. Žiadny dodávateľ by nikdy neuzavrel s hypermarketom zmluvu, ak by to nebolo pre neho výhodné.
Podľa jedného z autorov návrhu, bývalého poslanca za SDĽ Vladimíra Faiča, sa obchodné reťazce stavajú k domácim dodávateľom z pozície veľkej ekonomickej sily. Preto majú podľa neho úplne dominantné postavenie pri uzatváraní zmlúv s dodávateľmi.
Faič vraví, že zákon má zamedziť vynucovaniu rôznych peňažných a nepeňažných plnení a zalistovacích poplatkov zo strany predajcov, platenie propagačných akcií a rôznych bonusov. Obchodné reťazce sú vraj, skôr než začnú predávať, schopné od dodávateľov takto vybrať skoro miliardu korún.
Havlíčková upozorňuje, že na slovenský trh sa dostanú diskontné predajne, ktoré budú mať na výrobcov ešte tvrdšie požiadavky ako hypermarkety. V Českej republike už nastupujú a s domácimi výrobcami sa nemôžu dohodnúť na podmienkach, preto takmer všetok svoj tovar dovážajú zo zahraničia. Tovar predávajú oveľa lacnejšie ako dnešné hypermarkety.