Ľudia, ktorí majú pocit, že ich sťažnosti sa neriešia, sa niekedy utiekajú až ku krajným riešeniam. Napríklad vojnový veterán z Bardejova, 77-ročný Ladislav Štilich, sa sťažoval na hospodárenie bardejovského Domova dôchodcov Čergov, kde býval. Keď nepochodil, začal držať hladovku – hladoval sedemnásť dní a prestal, až keď sa jeho prípadom začalo zaoberať mestské zastupiteľstvo. FOTO – ARCHÍV TASR
BRATISLAVA – Právo občanov zúčastňovať sa na rozhodovaní na správe štátu sa nekončí pri voľbách či referende. Každý má podľa ústavy možnosť domáhať sa spravodlivosti aj pomocou petícií, podaní a sťažností. Na Slovensku však občania toto právo príliš nevyužívajú – počet petícií i sťažností klesá. Výnimkou sú len sťažnosti na kataster – tých vlani pribudlo štvornásobne.
Na okresné a krajské úrady ľudia minulý rok adresovali najčastejšie sťažnosti súvisiace so sociálnou problematikou. Sťažovali sa na nečinnosť a prieťahy pri rozhodovaní o priznaní sociálnej dávky, či príspevku, alebo na správanie sa zamestnancov príslušných úradov.
V zdravotníctve sa ľudia sťažovali na nesprávny postup lekárov pri diagnostikovaní, na peňažnú úhradu za lekárske ošetrenie či lieky alebo na zlú hygienu.
Na Úrad vlády prichádzali sťažnosti na iné úrady, ktoré majú na starosti dopravu, zdravotníctvo, správu daní, finančnú kontrolu, sociálne zabezpečenie, pôdohospodárstvo, lesníctvo a pozemkové úpravy, školstvo, správu katastra, výstavbu a regionálny rozvoj, ale aj sťažnosti na vydávanie živnostenských oprávnení, konanie zamestnancov štátnych orgánov na všetkých stupňoch.
Z ministerstiev zaznamenali najviac sťažností na ministerstve vnútra (súviseli s prácou policajtov) a dopravy. Sťažnosti prichádzali aj na nečinnosť v priestupkovom konaní.
Až štvornásobný nárast sťažností bol na Úrade geodézie, kartografie a katastra, súvisel s presunom právomocí na úseku katastra.
Na vyjadrenie nespokojnosti sa používa aj petícia. Okrem pádu nebankových subjektov, reformy zdravotníctva a rušenia vlakov sa petície minulý rok týkali aj navrátenia budovy Evanjelického kolégia v Prešove, povinnosti výrobcov používať návratné obaly, rozhodnutia orgánu samosprávy o zriadení skládky odpadu, či doriešenia úpravy katastrálneho územia po odčlenení obce Ľubica od mesta Kežmarok. (hr)
Rezort Petície Sťažností
vnútra 0 4119
dopravy, pôšt a telekomunikácií 34 2228
zdravotníctva 26 1636
pôdohospodárstva 4 1239
financií 11 741
spravodlivosti 4 589
školstva 31 509
práce, soc. vecí a rodiny 11 455
hospodárstva 8 314
životného prostredia 20 204
obrany 6 180
zahraničných vecí 3 54
výstavby a regionálneho rozvoja 1 50
kultúry 2 46
privatizácie 1 13
úrad vlády 46 280
krajské a okresné úrady 91 2660
Zdroj: ÚV SR
Ako podať sťažnosť
Sťažnosti sa využívajú najmä na vyjadrenie nespokojnosti s postupom orgánov a zabezpečenie nápravy. Sťažnosť môže podať fyzická i právnická osoba. Forma je spravidla písomná, musí byť zrozumiteľná, musí obsahovať meno, priezvisko, adresu sťažovateľa, predmet sťažnosti. Z obsahu musí byť zrejmé, akej veci sa sťažnosť týka, čo a komu sa vyčíta a čo sťažovateľ chce dosiahnuť. Anonymná sťažnosť sa prešetruje, ak obsahuje konkrétne údaje, nasvedčujúce, že bol porušený zákon.
Sťažnosti je vhodné podávať inštitúciám bezprostredne nadriadeným úradom alebo orgánom, na ktoré sa človek sťažuje. Lehota na vybavenie je 30 dní od doručenia, 60 dní len ak je nutná spolupráca s iným orgánom. Sťažovateľ má byť informovaný, aj keď sa zistilo, že sťažnosť nie je oprávnená.
Sťažnosť sa považuje za vybavenú až vtedy, keď sa po prešetrení urobili opatrenia na odstránenie chýb a sťažovateľa upovedomili.
Ako podať petíciu
Petíciou možno žiadať či navrhovať množstvo vecí a to od zavedenia autobusovej linky až po zmenu zákona. Nesmie však zasahovať do nezávislosti súdu či vyzývať na porušovanie zákonov.
Petície môžu podávať fyzické aj právnické osoby. Petícia musí vyjadrovať, aká žiadosť, návrh či sťažnosť sa podpismi podporuje, musí obsahovať meno, priezvisko a adresu trvalého pobytu každej osoby, ktorá ju zostavila. K podpisu nemožno občanov žiadnym spôsobom nútiť. Štátne orgány, či orgány miest a obcí musia petíciu prijať a do 30 dní odpovedať. V odpovedi musí byť stanovisko k obsahu petície a spôsob jej vybavenia. (hr)