Konflikt nás ale môže aj posúvať dopredu. Mnohé situácie, ktoré vyzerajú inak z jednej a inak z druhej strany, niekedy ako dve úplne odlišné veci, v skutočnosti hovoria o jednej a tej istej veci. O čierno-bielej lopte môže jeden človek tvrdiť, že je biela a druhý, že je čierna. Dopredu sa môžeme posunúť iba vtedy, ak si uvedomíme, prečo náš partner tvrdí to, čo tvrdí.
Ak pochopíme jeho stanovisko, možno dokážeme druhý raz predložiť problém v komplexnom pohľade. A tento ,,nový pohľad“ nás posunie o krok dopredu. Konflikty nám vlastne pomáhajú hľadať nové riešenia.
Do mnohých konfliktov nás každý deň môžu dostať aj rodinné vzťahy, alebo priateľstvo so spolupracovníkmi či podriadenými. Riešenie, ktoré ponúka známe ,,aby bol vlk sýty a ovca celá“, nemusí byť vždy ideálne. Schopnosti pracovníka môžu zostať nevyužité, rozhodnutia vedúceho zase môžu byť kvôli takýmto väzbám nedotiahnuté – takéto konflikty záujmov môžu oslabiť výkonnosť oddelenia a neskôr aj celej organizácie.
A zapamätajte si: Všetky druhy konfliktov sa dajú lepšie riešiť v prostredí, kde je otvorená komunikácia, ktorá vyjasní zámery obidvoch strán. A pravidlo, že pravda je dúhová a nie čierno-biela nás posúva o dva kroky vpred.
Pravidlá, ktoré vám pomôžu riešiť konflikty: 1. Popíšte konkrétne udalosti, ktoré vedú ku konfliktu. 2. Držte sa faktov. 3. Neotvárajte ďalšie témy, ale snažte sa vyriešiť najprv nastolenú problém. 4. Požiadajte oponenta, aby kládol otázky a vyslovil svoj pohľad na vec. 5. Dbajte o to, aby sa diskusia nestočila na iné než konkrétne veci. 6. Nezabúdajte vychádzať z toho, čo vám je spoločné – princípy, ciele, zásady. 7. Dajte najavo svoj záujem konflikt vyriešiť. 8. Emotívnu rovinu presuňte na rovinu vecnú. 9. Čas od času zhrňte, čo ste povedali a overte si, či druhá strana súhlasí. 10. Na konci povedzte oponentovi, že máte záujem argumenty zvážiť a veci zmeniť. |
Autor: GERHARD WEAG,WBB - PDI Slovakia