Muž v strednom veku hovorí, že jeho deti mobily pravidelne strácajú, a tak ich zakaždým kupuje v bazáre. „Zaplatím do tisícky. Kúpil som ich už päť. Vždy fungovali dobre a nemal som s nimi žiadne problémy.“
Aká je záruka, že mobily nie sú kradnuté? „Väčšinu mobilov vykupujeme len s papiermi. Od tých, čo predávajú telefón bez dokladov, zapisujeme údaje z občianskych preukazov,“ hovorí predajca z firmy MobiTel. Čo by urobil, keby predsa len niekomu predal kradnutý telefón? „Určite by som mu dal druhý rovnakej značky. Bez problémov!“
V druhom bazáre na námestí sme sa opýtali, či od nás kúpia mobil aj bez papierov a bez nabíjačky. Nekúpili. Vraj máme ísť niekde inde, oni vykupujú len „čisté“ telefóny.
Neplatí to všade, polícia už mnohým zhabala kradnutý telefón bez náhrady. Marta Sedláčková z Poradenského centra zväzu spotrebiteľov tvrdí, že poškodení majú právo žiadať v bazáre vrátenie peňazí a odstúpiť od kúpnej zmluvy. O pomoc môžu požiadať aj pobočku centra.
Nie vždy je to však jednoduché. Mladá Zvolenčanka, ktorej ukradli telefón z tašky, ho našla hneď na druhý deň, dodnes ho však nemá, ani nevie kto s ním telefonuje. „Obišla som všetky bazáre. Tušila som, že by ho tam mohli predať a naozaj, v jednej predajni som ho zbadala.“ Tvrdí, že si ho bola ochotná aj kúpiť.
Najprv sa snažila zistiť odkedy je jej mobil v bazáre a kto ho tam dal. „Povedali mi, že ho vykúpili ráno.“ Predavačovi povedala, že telefón jej ukradli deň predtým, on však stále tvrdil, že to nie je možné, pretože od prístroja majú doklady i škatuľu.
„Požiadala som ho, aby mi ukázal papiere od mobilu, pretože som vedela, že ich nemôže mať.“ Keď sa tak nestalo, upozornila predavača, že pôjde na políciu. „Pozrel sa na mňa a prehodil, že to by mi neradil.“
Zvolenčanka odišla z predajne a vrátila sa asi o dve hodiny. Telefón tam už nebol. Nemala svedkov, ani zapísané výrobné číslo, takže buchla dvermi a odišla bez mobilu.