BRATISLAVA - Nízka účasť voličov na referende v Maďarsku by mohla ľuďom na Slovensku otvoriť oči, hovorí sociológ Pavel Haulík z agentúry MVK. Vo volebnej kampani robia podľa neho všetky strany maximum, aby ľudia prišli voliť a dali im svoj hlas, ale teraz pred referendom to podceňujú.
Situáciu v súčasnosti sociológ opísal tak, že sa spoliehajú jeden na druhého a v spoločnosti chýba atmosféra dôležitosti referenda. Návod by však občanom mali poskytnúť práve politici, ale i známe celebrity.
Viaceré prieskumy verejnej mienky hovoria o intervale účasti na referende od 70 do 77 percent. Podľa Haulíka vyhlásiť vo výskume, že sa zúčastním na referende, človeka vôbec nič nestojí, ale skutočne to aj urobiť, predpokladá dostatočnú motiváciu. „V prípade referend, ktoré sa u nás v minulosti konali, tu chýbala práve motivácia.“
Sociológ si myslí, že riziko nízkej účasti nie je zanedbateľné a zatiaľ sa podceňuje. „Občan musí mať pocit, že jeho účasť je dôležitá. Tento pocit sa v ňom musí vzbudzovať. To sa však na Slovensku nerobí.“
Súťaž na predreferendovú kampaň vyhrali agentúry Creo/Young & Rubicam a Monarch. Na otázku, či by sa mali zamerať predovšetkým na mobilizáciu občanov ísť na referendum, Haulík odvetil: „To je najdôležitejšie.“ (sp)