
Slovenské McDonaldy nezačali po útoku na Irak zívať prázdnotou. Ľudia do nich chodia tak, ako predtým a neprestali piť ani kokakolu. FOTO - ARCHÍV SME
Mnohí Američania a Briti zase bojkotujú francúzske a nemecké výrobky. V USA predseda Snemovne reprezentantov Hastert dokonca navrhol obmedziť dovoz francúzskeho vína a minerálky.
Slovenskí politici, ktorí odmietajú útok na Irak, americké ani britské výrobky nebojkotujú. Monika Beňová zo Smeru hovorí, že vzájomný bojkot výrobkov nemá význam. Po skončení irackej krízy by podľa nej mohol nastoliť mimoriadne nepriaznivé vzťahy medzi Európou a Amerikou.
Predseda poslaneckého klubu KSS Ivan Hopta si zase myslí, že bojkot výrobkov nepomôže. Ak by však vzniklo nejaké širšie hnutie, ktoré by bojkotovalo americké výrobky, s radosťou by sa k nemu pridal. Hovorí, že nielen v súvislosti s Irakom.
Slovenská verejná mienka je síce väčšinovo proti vojne v Iraku, ľudia však zatiaľ americké či britské výrobky podľa všetkého kupovať neprestali. Riaditeľ pre vonkajšie vzťahy Coca-Cola Beverages Slovakia Radovan Pekník vraví, že predaj výrobkov je na štandardnej úrovni. Tvrdí, že i keď značka pochádza z Ameriky, ide o slovenskú firmu, ktorá zamestnáva 600 ľudí priamo a ďalších nepriamo cez dodávateľov. Okrem toho využíva slovenské suroviny a platí tu dane. Bojkot by podľa neho zapríčinil pokles zamestnanosti a vplýval na slovenskú ekonomiku.
Manažérka pre vonkajšie a vnútorné vzťahy britskej spoločnosti Tesco Oľga Hrnčiarová na otázku, či v poslednom období poklesli tržby, odpovedala: „S krivkou očakávaní sme spokojní.“ Pre Irak neočakáva veľké zmeny v obchode. „Je však možné, že obchodné zvyklosti a požiadavky zákazníkov sa budú meniť.“
Francúzsko je od začiatku najhlasnejším odporcom útoku. Hovorkyňa francúzskej spoločnosti Carrefour Jana Havlíčková vraví, že v posledných 14 dňoch tržby na Slovensku stúpli. Nevedela však, či to spôsobil útok na Irak, pretože medzi zákazníkmi nerobili žiadny prieskum.