
FOTO SME - PAVOL FUNTÁL
BRATISLAVA - Upchaté prístupové cesty, policajtmi riadená doprava, preplnené parkoviská a desaťminútové rady na vstupenky vrátane voľných. To bola nepríjemná stránka veľmi slušného záujmu o Coneco. Dojmy z vnútra výstavy boli lepšie - ide o biznis a tomu vraj Coneco veľmi pomáha.
„Je to snáď jediné miesto za rok, kde môžeme stretnúť väčšinu, ak nie všetkých našich budúcich klientov,“ hovorí riaditeľ veľkej stavebnej firmy. Výstava pre neho neznamená uzatváranie kontraktov a podpisovanie objednávok, ale hlavne možnosť ukázať firmu v inom - zábavnejšom svetle a hovoriť s ľuďmi z branže. Stánok firmy pútal okoloidúcich nehybnou postavou živého míma oblečeného „po stavbársky“.
Predávať neprišiel ani majiteľ firmy, ktorá vyrába sauny. „Každý sa pozrie, ako sauna vyzerá, z čoho sa robí a potom doma hľadá priestor, kde by ju umiestnil.“ Dodáva, že pred rokmi kupovali sauny takmer výlučne firmy. Dnes idú už aj „panelákové“ sauny. „Je veľká 180-krát 110 centimetrov, za štyri hodiny je namontovaná a stačí ju napojiť do zásuvky,“ opísal najmenšiu vyrábanú saunu. Cena? Maličkosť - 60- až 65-tisíc.
Pri stánku firmy ponúkajúcej bazény stál pán v stredných rokoch s igelitkou plnou prospektov a zisťoval, čo by zaplatil za najmenší bazén. „Slušne spravený, s betónovým skeletom, 10-ročnou zárukou s rozmermi 8-krát 4 metre dvestotisíc. Približne raz toľko stoja stavebné práce,“ informuje majiteľ. Tvrdí, že jeho najlepšími klientmi sú ľudia, ktorých naučili plávať „v pohodlí domova“ veľké obchodné domy. „Zvykli si na bazén, ale časom nadávajú na špinavú vodu, veľkosť bazéna a veľkú spotrebu chémie. Teraz chcú mať niečo lepšie,“ vysvetľuje. Na Conecu tiež nehľadá kupcov, ale klientov. „Je tu plno našich partnerov a chceme, aby vedeli, že sme tu a že sme na trhu,“ dodal.
Desaťtisíce ľudí, ktorí denne prichádzali na Coneco, ale mohli aj nakupovať. Firmy im ponúkali výstavné zľavy a zabávali ich súťažami. Početné hlúčiky sa tvorili okolo stánkov s vírivými vaňami, sprchovacími kútmi. Ľudia si obzerali škridly, vodovodné batérie aj bytové klimatizácie.
Podľa slov stavebníkov sa veľtrhu darí určite lepšie ako stavebníctvu. „Tento rok musíme byť ostražitejší,“ poznamenal šéf firmy, ktorá trh zásobuje stavebnými materiálmi, k zvýšeniu cien elektriny a plynu v úvode roka. Sám o sebe však hovorí, že je optimista: „Je tu viac zahraničných investorov. Okrem pevnejšej koruny prinesú aj stavebnú aktivitu - a to sú pre nás zákazky,“ dodáva.
JURAJ JAVORSKÝ
Fakty o Conecu 2003
(24. ročník stavebného veľtrhu Coneco, 13. veľtrh Racioenergia a 7. ročník Climatherm)
- 850 vystavovateľov zo 14 štátov
- prevládajúca nomenklatúra: okná a doplnky k oknám, sanitárne vybavenie, obkladové, podlahové a zatepľovacie materiály
- akreditovalo sa viac ako 300 novinárov
- denne prišlo okolo 50-tisíc návštevníkov
- cena lístka 150 korún Zdroj: www.incheba.sk