Bratislava 6. apríla (TASR) - Kofinancovanie z európskych fondov rozostavaných úsekov diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku by bolo možné len na základe nových výberových konaní pod dohľadom Európskej únie (EÚ).
Aj takáto možnosť však podľa námestníka generálneho riaditeľa Slovenskej správy ciest (SSC) pre investičnú prípravu a výstavbu Františka Brtáňa stojí za zváženie. Výsledkom by totiž mohlo byť skoršie ukončenie dlhodobo rozostavaných diaľničných úsekov ako napríklad Važec - Mengusovce alebo Skalité - hranica SR/PR. Nakoľko nejde o kľúčové ťahy, štát do nich každoročne vráža len minimálne prostriedky a ich odovzdanie verejnosti tak odďaľuje, povedal F. Brtáň.
Predmetné úseky sú financované zo štátneho rozpočtu, zazmluvnené a majú nakontrahované určité finančné náklady. Ak by chcela SR využiť prostriedky z EÚ na urýchlenie ich výstavby, musela by pod dohľadom únie rozbehnúť nové výberové konania na dodávateľov stavebných prác. Ešte predtým by však musela SSC ukončiť zmluvné vzťahy s pôvodnými dodávateľmi. "Znamenalo by to okrem iného spraviť inventarizáciu každej stavby, čo považujem za veľmi náročný proces," uviedol F. Brtáň. Okrem toho ešte nie je jasné, ako sa k tomu postavia súčasní dodávatelia prác. Samotný fakt, že by sa víťazom tendrov stal niekto iný ako pôvodný dodávateľ, by mohol podľa námestníka viesť ku komplikáciám aj pri sťahovaní technológii na stavenisku. "Táto alternatíva financovania aj napriek tomu stojí za zváženie, doposiaľ sme však v tomto smere neiniciovali žiadne kroky."
Na rozdiel od minulosti, je dnes participácia európskych fondov, alebo Európskej investičnej banky (EIB) pri výstavbe diaľnic bežnou záležitosťou, dodal F. Brtáň. V tomto roku bude EIB finančne stáť pri nových stavbách Svinia - Prešov, Rudno nad Hronom - Žarnovica, ako aj na doplnení obchvatu Žarnovice o druhý pruh. Na diaľnici Viedenská cesta - Prístavný most sa s príspevkom zo štátneho rozpočtu stretne aj príspevok ISPA a EIB. Ide vôbec o prvú stavbu, ktorá sa realizuje pri pevných jednotkových nákladoch. EIB figurovala spoločne s fondom PHARE aj pri budovaní diaľnice Mierová ulica - Senecká cesta, ktorý bol do prevádzky odovzdaný minulý rok. V tomto roku vstúpila do hry aj Japonská banka pre medzinárodnú spoluprácu (JBIC), ktorá úverom podporí úsek D2 Lamačská cesta - Staré Grunty.
sch zll