Veľvyslanec Európskej únie v Bratislave Eric van der Linden včera zaskočil novinárov: pred kamerami a mikrofónmi vyrukoval v tričku s emblémom „najslovenskejšie hory“ Kriváň medzi eurohviezdičkami, aby ohlásil spustenie kampane zastupiteľského úradu Európskej komisie pred májovým referendom o vstupe Slovenska do Európskej únie.
O tom, či sa má Slovensko stať členom únie, budeme hlasovať 16. a 17. mája. „Využi svoj hlas! I on rozhodne,“ znie hlavný slogan kampane, ktorú pripravili eurodiplomati. V šotoch, ktoré už začala vysielať verejnoprávna televízia (a ostatné stanice by sa mali zakrátko pridať), agitujú z kanoe olympijskí víťazi bratia Hochschornerovci, „dychovka Európa“ s Beethovenovou Ódou na radosť, historické reminiscencie na pád komunizmu, virtuálna realita z počítačového štúdia i spravodajca Európskeho parlamentu pre Slovensko Jan Marinus Wiersma, ktorý pre túto príležitosť zvládol i prejav v celkom zrozumiteľnej slovenčine.
„Hovorí ako rodený Slovák,“ hodnotil jazykové znalosti krajana van der Linden. „Tópry ten,“ zaznelo vzápätí z videoukážky. Nakrúcanie Wiersmovho klipu síce trvalo len hodinku, ale z autora „vypadlo“, že na prípravu mal holandský poslanec „pár týždňov“. „Je to ťažký jazyk,“ konštatoval veľvyslanec.
Misia Európskej komisie investovala do informačných aktivít na Slovensku za posledný rok 660 000 eur. S výhodami i nevýhodami vstupu do únie sa verejnosť bude môcť oboznámiť počas ďalšieho kola „Dní Európy“ v 22 krajských a okresných mestách, ktoré vyvrcholia v predvečer hlasovania koncertmi populárnej hudby v Bratislave a Košiciach. Súčasťou akcie bude i priateľské futbalové stretnutie slovenskej a gréckej reprezentácie v Žiline v posledný aprílový deň; Grécko únii momentálne predsedá.
Autor: MILAN SYRŮČEK, čtk