Úvod novej sezóny vo formule 1 pripadá zástupcovi hlavného sponzora tímu West McLaren-Mercedes PAVLOVI TURKOVI ako v sne. Jazdci v „strieborných šípoch“ vyhrali prvé dve veľké ceny zo 16-dielneho seriálu majstrovstiev sveta, počas pretekov v Austrálii sa jeho manželke v Hamburgu narodil syn Philip - v rovnaký deň ako pred piatimi rokmi dcéra Johana. Úspechy McLarenu znova oživili spomienky na dva tituly majstra sveta fínskeho jazdca Miku Häkkinena v rokoch 1998 a 1999, ale Turek sa na túto tému odmieta baviť. Vie, že už po nasledujúcej Grand Prix Brazílie 6. apríla môže byť všetko inak a do konca majstrovstiev sveta je ešte veľmi ďaleko.
Dve víťazstvá na začiatku sezóny nie sú pre McLaren-Mercedes výnimočnosťou, v sezóne 1998 získala dvojica Mika Häkkinen - David Coulthard v Austrálii a v Brazílii dokonca dvojnásobné triumfy. Konkurenciu odsunula za svoj chrbát. „Lietajúci Fín“ Häkkinen sa potom stal majstrom sveta. Vidíte v prvých pretekoch podobnosť medzi ročníkmi 1998 a 2003?
„Azda len v tom, že prišli po výrazných zmenách pravidiel a náš tím z nich dokázal vyťažiť. Pred piatimi rokmi sa prechádzalo v pneumatikách zo slickov na drážkované gumy, menili sa pravidlá o konštrukcii vozidiel. Terajšie úpravy regulí vyvolali mnohé kontroverzie, my sa im zatiaľ úspešne prispôsobujeme.“
Na rozdiel od minulých rokov McLaren-Mercedes nenasadil na začiatku sezóny nové vozidlo, ale po vzore Ferrari jazdia Coulthard s Räikkonenom na vlaňajšom modeli vozidla MP-4/17. Bol to zámer, alebo ste s prípravou nového auta tak pozadu?
„Jednoducho sme zmenili stratégiu. Pri analýze minulých ročníkov sme videli, že v prvých pretekoch sme strácali body nespoľahlivosťou vozidiel a ku konkurencii sme sa začali približovať až uprostred sezóny, keď už mala značný náskok. Chceme mať od začiatku rýchle a pritom spoľahlivé autá. Veľké ceny Austrálie a Malajzie nás presvedčili o správnej ceste, nech je porucha elektronickej skrinky Coulthardovho vozidla v Sepangu ako výnimka, čo potvrdzuje pravidlo. Treba zároveň dodať, že naši piloti majú k dispozícii modifikované modely vlaňajších typov MP-4/17D s mnohými novými dielmi. V zimnej prestávke odviedli inžinieri, mechanici a testovací jazdci dobrú prácu. Zmenená je aerodynamika, zadná náprava, zavesenie kolies a aj motor má vylepšené parametre. Pripravovaný model MP-4/18 nasadíme až po dokonalom odskúšaní.“
Kedy ho McLaren zaradí do pretekov?
„Zrejme 4. mája na Veľkej cene Španielska. Prezradím len, že to bude naše hlavné prekvapenie.“
Zatiaľ čo David Coulthard vybojoval v Austrálii už svoje 13. prvenstvo, Kimi Räikkönen si v Malajzii pripísal premiérové víťazstvo a hovorí sa o ňom, že po Keke Rosbergovi i Mikovi Häkkinenovi by mohol byť ďalším majstrom sveta z Fínska.
„Takéto reči sú predčasné. Jednako Räikkönen je talentovaný, ambiciózny jazdec s vysokými cieľmi. Jeho víťazstvo na okruhu v Sepangu bolo satisfakciou najmä pre šéfa tímu McLaren Rona Dennisa. Videl som jeho emotívne reakcie v cieli. Na konci sezóny 2001 sa zasadil, aby vtedy 21-ročného Kimiho za veľké peniaze vykúpil po ročnom účinkovaní zo stajne Sauber. Videl v ňom veľkú budúcnosť a zdá sa, že mal správny odhad. Už vlani v Magny-Cour mal mladý Fín víťazstvo na dosah, priblížil sa mu aj tohto roku v Austrálii. Do tretice mu útok vy- šiel, išiel bez chybičky. Zaslúžil si vyhrať.“
Ferrari a Michael Schumacher nedominujú vo formule 1 tak ako pred rokom - dvoma, špička sa rozšírila, vyrovnala. Preteky znova lákajú divákov do hľadiska i k televízorom. Pripisujete oživenie záujmu o F 1 novým pravidlám?
„Čiastočne. Čo sa nášho tímu týka, zmenšili sme výrazný technický náskok Ferrari. Ten však stále existuje, stajňa z Maranella je ešte o krok vpredu. Veľkým pokrokom je pre nás spolupráca s výrobcom pneumatík Michelin. Predovšetkým tímy McLaren a Williams vyvinuli vlani na francúzskeho producenta silný nápor a výsledkom sú gumy šité na mieru. Michael Schumacher urobil v Austrálii aj v Malajzii chyby, možno si odvykol jazdiť pod tlakom. Mám dojem, že chrbtom sa mu obrátilo aj šťastie, ktorého mal predtým za priehrštie. Uvidíme, ako sa s tým vyrovná.“
Ktoré z nových pravidiel vás najviac zaujalo?
„Ak sa na to pozerám aj očami fanúšika, tak sobotňajšia kvalifikácia. Stupňuje sa v nej napätie a tým, že pred veľkou cenou sa už nesmie dotankovať ani meniť pneumatiky, stáva sa súčasťou pretekov. Inžinieri prepočítavajú údaje, aby šéfovia tímov s jazdcami mohli zvoliť optimálnu taktiku. Na druhej strane je pre mňa sklamaním piatková kvalifikácia, chýba jej akékoľvek napätie.“
Štyri tímy - Renault, Jaguar, Jordan, Minardi - sa podľa nových regulí dohodli na dvojhodinovom testovaní trate ešte v piatok predpoludním pred úvodným tréningom. Je to výhoda či nevýhoda?
„Ako sa to vezme. Ak sa rozhodli využiť túto možnosť, zároveň sa museli zaviazať, že v priebehu roka nebudú testovať viac než 20 dní. Náš tím potrebuje na testovanie 90 - 100 dní. Predpokladám, že rovnako uvažovali Ferrari, Williams a ďalší. Spomínané štyri stajne získali výhodu jazdiť na okruhu, kde bude veľká cena - môžu ho lepšie spoznať, vyskúšať viac možností nastavenia auta.“
V Jaguari, Jordane, Minardi sa netaja finančnými ťažkosťami, na nákladné testovanie im nezostávajú prostriedky. Tušíte však, prečo sa k nim pripojil aj Renault, ktorý takého problémy nemá?
„Mám dojem, že to urobil najmä kvôli Fernandovi Alonsovi. Nadaný španielsky pilot síce jazdil vo formule 1 už v sezóne 2001 za volantom Minardi, jednako jeho nový tím chce, aby si Alonso čo najviac zvykol na okruhy. Zatiaľ sa im to vypláca. Pre ostatné stajne to môže byť aj komerčná záležitosť.“
Oproti vlaňajšku chýba v štartovom poli skrachovaný Arrows, podobná hrozba je vo formule 1 stále. Čo by sa stalo, ak by nemohol pokračovať Minardi či iný tím?
„Ak by počet stajní klesol pod desať, podľa takzvanej Concordskej zmluvy by zvyšné tímy mohli nasadiť tretieho jazdca s vozidlom. Nikto to súperovi nepraje, ale viem si predstaviť, že u nás by sa v novej situácii znova stal pretekárom testovací pilot Alexander Wurz z Rakúska.“
Spŕška kritiky zo strany jazdcov padla na nový bezpečnostný systém hlavy a krku HANS. Brazílčan Barrichello z Ferrari dostal v Malajzii výnimku, nemusel ho použiť a Angličanovi Wilsonovi z Minardi dokonca spôsobil ťažkosti, že ho s dočasne ochrnutou rukou museli previezť do nemocnice v Kuala Lumpure. Nemalo by sa toto nové pravidlo odstrániť?
„Nie, treba si naň zvyknúť. Zariadenie nosia jazdci na pleciach, je pripnuté na prilbu. Používajú ho v americkej sérii CART a skúsenosti hovoria, že pri haváriách pomáha pilotom. Treba ho však dokonalejšie prispôsobiť, aby pretekárov neobmedzoval. Často sa spomína prípad Häkkinena v Austrálii 1995, keď mu v plnej jazde praskla zadná pneumatika a Mika čelne narazil do zvodidiel - po zraneniach hlavy ležal v kóme v nemocnici, kým sa neprebral. V takýchto prípadoch by HANS mal prispieť k väčšej bezpečnosti jazdcov.“
Po júlovej Veľkej cene Británie vstúpi do platnosti zákaz používania trakčnej kontroly, ktorá pomáha jazdcom pri štarte proti prešmykovaniu kolies, ale aj v ďalších prípadoch. Nie je to pravidlo proti technickému pokroku vo formule 1?
„Pozor, ešte to nie je definitívne rozhodnutie. Táto elektrotechnická pomôcka slúži najmä mladším, menej skúseným pilotom. Starší jazdci vedia, aké je to viesť monopost bez trakčnej kontroly, ľahšie by sa prispôsobili. O tomto pravidle sa stále diskutuje. Vidieť, že niektoré zmeny sa šili horúcou ihlou. Podľa dohody sa po tretích pretekoch sezóny, po VC Brazílie zíde vedenie Medzinárodnej automobilovej federácie a F 1 so šéfmi tímov, aby zhodnotili uplatnenie nových pravidiel a vyjadrili sa aj k pripravovaným zmenám. Nie je vylúčené, že zostane napríklad kontrola štartu v autách.“