Nové pravidlá zaviedli po minulej sezóne vo formule 1 v troch vlnách. Zatiaľ čo zmenené bodovanie a systém kvalifikácie prijali zástupcovia tímov s pochopením, januárové reguly na obmedzenie nákladovosti vyvolali mnohé rozpory a prezident Medzinárodnej automobilovej federácie (FIA) Max Mosley musel niektoré návrhy po prudkej kritike stiahnuť - napríklad zrušenie rádiovej komunikácie medzi jazdcom a boxom. Vo februári už na poslednú chvíľu pribudla novinka o zákaze tankovania medzi sobotňajšou kvalifikáciou a nedeľňajšími pretekmi. „Zákaz tankovania po kvalifikácii je to najlepšie, čo kedy vo formule 1 urobili,“ podporil bývalý majster sveta Niki Lauda posledné Mosleyove zmeny a zasadil sa aj za zrušenie elektronických pomôcok ako je trakčná kontrola na prešmykovanie kolies. V špičkových stajniach však brali masívne zmeny ako diktátorstvo šéfa FIA a zástupcovia McLarenu aj Williamsu sa bránili porušením zmluvy medzi vedením súťaže a tímami na arbitrážnom súde. Atmosféra pred začiatkom 54. ročníka majstrovstiev sveta sa zhusťovala. Paradoxne práve McLaren vyťažil zo zmien vo formule 1, jeho jazdci vyhrali prvé dve veľké ceny a vedú aj v tímovej súťaži o Pohár konštruktérov.
Horúcou ihlou šité pravidlá sa dotvárajú až v priebehu sezóny. Napríklad v Austrálii šéf stajne Minardi Paul Stoddart nakázal svojim jazdcom, aby nedokončili sobotňajšie kvalifikačné kolo a nemuseli potom odovzdať vozidlá do uzavretého parkoviska. Mechanici mohli s nimi pracovať v depe aj pred pretekmi, mali možnosť doplniť palivo, meniť pneumatiky.
Najdôležitejšie zmeny pravidiel:
1. Nové bodovanie prvých ôsmich v cieli (10 - 8 - 6 - 5 - 4 - 3 - 2 - 1) nedáva trom najlepším veľké zvýhodnenie. Malo by zabrániť, aby dominujúci jazdec oslavoval titul už uprostred sezóny, ako tomu bolo vlani v prípade M. Schumachera. Zároveň by malo motivovať slabšie tímy, aby bodovali aj na 8. mieste.
Doteraz platil bodový systém pre prvých šiestich v cieli: 10 - 6 - 4 - 3 - 2 - 1.
2. Kvalifikácia sa jazdí v dvoch stupňoch a každý deň ide pretekár iba na jedno merané kolo. V piatok sa ide podľa poradia v celkovom hodnotení jazdcov, od prvého po dvad-siateho. Na druhý deň v opačnom poradí podľa dosiahnutých časov, od dvadsiateho k najrýchlejšiemu.
Doteraz boli v piatok dva merané tréningy bez vplyvu na kvalifikáciu. Na druhý deň sa jazdila hodinová kvalifikácia, v ktorej mal každý pretekár k dispozícii dvanásť kôl.
3. Po sobotňajšej fáze sa už nesmie do vozidla dotankovať benzín ani vymeniť pneumatiky, mechanici nemôžu robiť úpravy v nastavení auta - na noc sa uskladní v spoločnom uzavretom parkovisku parc fermé.
Doteraz mohli mechanici pracovať na úprave vozidla pred pretekmi koľ-ko chceli, menili diely i celý motor. Na kvalifikáciu išli s ľahkými nádržami a potom doplnili palivo, na preteky nasadili nové pneumatiky.
4. Náhradné vozidlo tzv. T-car sa môže použiť, len ak sa havarovaný monopost nedá opraviť.
Doteraz mohli tímy T-car použiť ľubovoľne.
5. Zakázaná je možnosť nastavenia vozidla elektronickou cestou - z boxov cez počítač.
Doteraz mohli špecialisti z depa meniť hodnoty motora, príp. nastavenie vozidla a niekedy o tom jazdec ani netušil.
6. V piatok predpoludním pribudla dvojhodinová testovacia jazda - vybrali si ju slabšie tímy Minardi, Jordan, Jaguar, ktoré nemajú pros-triedky na nákladné testovanie v sezóne. Ale prekvapujúco sa pridal aj silný Renault. Podľa jeho šéfa Flavia Briatoreho je to výborná možnosť, aby sa pretekári zoznámili s okruhom a mechanici mohli pracovať na nastavení auta. Niečo na tom bude, v Malajzii zajazdili piloti tímu Renault najrýchlejšie časy a v pretekoch štartovali z prvých dvoch miest.
Testovacie jazdy sú vo víkendovom programe novinkou.
7. Nové pravidlá priniesli zmeny časového programu: v nedeľu predpoludním odpadli zahrievacie kolá.
Doteraz mali tímy možnosť nastaviť autá aj posledný deň pred pretekmi.
8. Zakázaná je tímová réžia.
Doteraz mohol tím určiť poradie svojich jazdcov, ako majú prejsť cieľom - ako to predviedli v tíme Ferrari na vlaňajšej VC Rakúska.
9. Od júlovej VC Británie by mal vystúpiť do platnosti zákaz používania elektronických vymožeností, ako je trakčná kontrola, automatická prevodovka.