
Trnavská stanica je pná vagónov s drevom, ktoré smeruje na vývoz. Podľa ministerstva pôdohospodárstva sa väčšina dreva od nás vyváža do Rakúska, za ním nasleduje Česko a Nemecko. FOTO SME - RICHARD FILIPKO
„Tu stávajú vagóny s drevom bežne. V Trnave prechádza cez colníkov a potom ho vozia do zahraničia,“ povedal železničiar stojaci pri koľajniciach. O žiadnych zadržaných vagónoch nevedel. Netušil nič ani o kauze Štátne lesy.
Na vagónoch sú ako odosielateľ uvedené rôzne firmy, najčastejšie sú to Štátne lesy. Miesto dodania prakticky celé Rakúsko - od Marcheggu, cez Viedeň, Villach, až po Salzburg.
„Vidíte, Slovensko vyváža drevo do takej krajiny ako Rakúsko, kde ho majú ešte viac ako my. Vyvážame takéto kmene, oni z nich urobia nábytok a potom ho zasa dovážajú za veľké peniaze aj k nám,“ hnevá sa železničiar. Jeden z vagónov má miesto určenia napísané Otiški Vrh, Slovinsko. Ďalšia krajina s veľkou zásobou dreva. Veľké rozdiely sú pri uvádzanej hmotnosti - na dvoch rovnakých vagónoch je aj desaťtonový rozdiel, ale oba vyzerajú naložené podobne. Na jednom je uvedené, že hmotnosť nákladu je 49 ton, vo vedľajšom 38 ton. Asi aj preto colníci zadržiavali niektoré vagóny a vyšetrovali to aj policajti.
Colníci na železnici v Trnave hovoriť nemôžu, iba tvrdia, že vagóny zadržané nie sú, riadne ich vybavujú. Ak je všetko z colného hľadiska v poriadku, nemajú právo vagóny s nákladom zadržiavať. Cez ruky im prechádzajú stovky iných druhov tovarov a na kvalitu dreva odborníkmi nie sú. Nedokážu rozhodnúť, či naložené drevo má vyššiu kvalitu, ako je deklarované v papieroch.
Na vagónoch bolo vidieť, že ich vybavujú, niektoré už mali pečiatky. Za starou budovou však stojí pod žeriavom zopár vagónov. Niektoré sú vyložené. Ide zrejme o zadržané vagóny, ktoré preverujú okrem colníkov a policajtov aj odborníci, ktorí posudzujú kvalitu. (rf)