
Topánky nosené len sedem dní. FOTO SME -ĽUBOŠ PILC

Takto vyzerali šľapky od talianskeho výrobcu po štyroch hodinách nosenia. Stáli 490 korún. Reklamáciu predávajúci v obchodnom dome Dunaj uznali ihneď a vymenili ich za nové. FOTO SME – PAVOL FUNTÁL
Najviac reklamácií býva na obuv. Chybu výrobkov posudzuje autorizovaná skúšobňa VIPOTEST Partizánske. Tu skúmajú, či ide o chybu spôsobenú výrobcom, alebo či ide len o primerané opotrebovanie výrobku spôsobené jeho užívaním.
Podľa Ivety Valentovej zo skúšobne, opotrebovanie výrobku, ktoré nespôsobil výrobca, sa prejaví najmä pri usňovej obuvi zmenou tvaru (obuv sa prispôsobí tvaru nohy), na topánke môžu vzniknúť vrásky v mieste zhybu (nie trhliny), usňová podošva vydrží pri bežnom užívaní menej než podošva zo syntetických materiálov.
Rekreačná obuv môže užívaním mierne zmeniť vzhľad (zašedne), čo sa tiež nepovažuje za chybu výrobku. Konštrukčné nedostatky obuvi, ktoré spôsobil výrobca, sa prejavia buď mechanickými chybami, alebo chybou materiálu – páraním, trhaním, rozlupovaním, nedolepením, nedrží spoj a pod. Časté problémy bývajú aj s premokaním topánok. Podľa Valentovej obuv štandardnej kvality, ktorá má byť používaná celý rok alebo v zime a má uzatvorený strih, nesmie prepúšťať vlhkosť. Platí pri nej technická norma, že v uzatvorených topánkach musíte mať suchú nohu minimálne 200 krokov. Mnohokrát však vlhkosť neprepúšťa materiál, ale spoj na topánke – čo je závažná technická chyba. Najčastejšie sa na skúšobňu v Partizánskom obracajú priamo spotrebitelia a posúdenie výrobku stojí okolo 1500 korún.