Podania prijíma každé pracovisko inšpekcie. V minulom roku prešetrovala 1730 podnetov. Netýkali sa len reklamácií, ale aj porušovania rôznych právnych predpisov, diskriminácie a klamania spotrebiteľa a podobne. Z toho bolo 616 opodstatnených a 114 neopodstatnených. Deväťdesiat bolo postúpených iným orgánom.
Inšpektori Slovenskej obchodnej inšpekcie v Nitre nedávno riešili reklamáciu na texasky, ktoré sa po dvoch mesiacoch nosenia začali rozpadávať. Obchod nechcel zákazníkovi reklamáciu uznať. Po návšteve inšpektorov mu vyšiel v ústrety. Za jeden deň poskytuje nitrianska inšpekcia telefonické poradenstvo asi dvadsiatim spotrebiteľom. Najčastejšie sa pýtajú, ako postupovať pri reklamáciách.
Podľa riaditeľa nitrianskej inšpekcie Štefana Mišoviča podali spotrebitelia vlani 402 podnetov, z toho 242 bolo opodstatnených. Zákon o sťažnostiach a podaniach neurčuje lehoty na vybavenie, no inšpekcia ich vybavila do dvoch mesiacov.
Ak opodstatnenú sťažnosť obchod neakceptuje, zákazník sa pravdy môže dovolať na súde.
(or, bej)
Platné záručné lehoty6 mesiacov pri priemyselnom tovare
8 dní pri potravinárskom tovare
3 týždne pri predaji krmív
6 týždňov pri predaji zvierat
3 mesiace pri oprave a úprave veci
3 roky pri zhotovení stavby
6 mesiacov pri zhotovení veci na zákazku
Rada pre tých, čo sa chystajú prerábať bytové jadro či zasklievať balkón
Vyvarujte sa dohody s firmou bez zmluvy o diele. Je to zásadná chyba, pretože potom sa ťažšie uplatňuje reklamácia. Všetky vzťahy si treba ujasniť v písomnej zmluve o diele. Ak je zhotoviteľ s plnením diela v omeškaní, má objednávateľ právo od zmluvy odstúpiť.
Najviac sťažností dostala SOI na:
* čistiarne a práčovne
* stavebné služby
* opravy motorových vozidiel
* výučtovanie za služby spojené s užívaním bytu
Pre neprijatie reklamácií či prekročenie 30-dňovej lehoty
* obuv 323
* textilné výrobky 203
* spotrebná elektronika 90
* nábytok 81
* elektrospotrebiče 79
Ako postupovať pri reklamácii* Spotrebiteľ zanesie výrobok, s ktorým nie je spokojný, na miesto, kde ho kúpil
* Predávajúci nemusí reklamáciu uznať, ale je povinný vydať o tom písomný doklad
* Ak reklamovaný výrobok v predajni odmietnu prevziať, môže ho doporučene poslať poštou a odložiť si o tom doklad, potom sa informovať o vybavení svojej reklamácie a žiadať písomný doklad o reklamácii. O tom, že v predajni odmietli prevziať výrobok na reklamáciu a vydať o tom doklad, treba informovať krajský inšpektorát Slovenskej obchodnej inšpekcie, ktorá síce nevybaví reklamáciu za spotrebiteľa, ale predajcovi môže za to, že reklamáciu nevybavil podľa zákona uložiť pokutu až do výšky 500-tisíc.
Kedy sa vracajú peniaze a kedy
sa výrobok vymieňa
* Ak ide o neodstrániteľnú chybu, teda takú, ktorá bráni používaniu výrobku, predávajúci hneď vymení výrobok za iný, alebo vráti peniaze – voľba je však spravidla na predajcovi.
* Ak ide o odstrániteľnú chybu – zákazník môže žiadať zľavu z ceny, opravu na náklady predávajúceho, ale aj výmenu tovaru alebo vrátenie peňazí.
* Ak sa výrobok posiela do skúšobne či súdnemu znalcovi na posúdenie, na tom, kto znáša náklady, sa má spotrebiteľ s predajcom písomne dohodnúť. Ak spotrebiteľ podpíše, že súhlasí s odskúšaním tovaru v skúšobni, tým vlastne aj potvrdzuje, že ak mu skúška nedá za pravdu, uhradí náklady on. Ak skúšobňa dá za pravdu spotrebiteľovi, znáša náklady predajca. Ak chce spotrebiteľ zaslať tovar do skúšobne na vlastné náklady, musí o tom vopred písomne upovedomiť predajcu, čo mu dáva právo od neho v prípade úspechu žiadať refundáciu nákladov.
* Predajca má možnosť chybný výrobok vymeniť za iný alebo vrátiť hotové peniaze.
* Ak sa nepreukáže reklamácia ako opodstatnená pri posudzovaní výrobku v kontrolnom a skúšobnom centre (napr. že chyba bola spôsobená nevhodným používaním výrobku a nie výrobcom), náklady musí znášať spotrebiteľ, ak je reklamácia opodstatnená, môže sa domáhať úhrady všetkých nákladov (napr. cestovné).
Termín na vybavenie reklamácie
* V predajni musí byť vždy nejaký zodpovedný pracovník, ktorý musí reklamáciu prevziať.
* Reklamácia musí byť vybavená ihneď, v prípade problémov do 3-5 dní, ale najneskôr do 30 dní.
* Ak obchodník nevybaví reklamáciu do 30 dní, má spotrebiteľ právo na vrátenie peňazí.
Najčastejšie reklamácie
* obuv
* elektronické spotrebiče
* textil
* predaj ojazdených automobilov
* služby čistiarní
* rekonštrukcie bytov
* zákazkové šitie odevov
* služby cestovných kancelárií
* vyúčtovanie dodávok energií a služieb spojených s užívaním bytu
* ceny káblovej televízie
Počet sťažností klesá
* za neúmerné telefónne účty
* podomový predaj
* zásielkové služby
Počet sťažností stúpa
* pri rekonštrukcii bytov
* prístavbách
* zasklievaní balkónov
* výstavbe rodinných domov
* dodávke stavebného materiálu
Príklady pomoci
spotrebiteľských poradní
V Piešťanoch tri mesiace po skončení záručnej lehoty uznal predajca, servisná organizácia i distribútor Siemens Praha počas záruky vzniknutú a neodstránenú chybu rúry na pečenie. Spotrebiteľke vrátili 18-tisíc, teda plnú cenu.
V Revúcej uznal predajca oprávnené nároky spotrebiteľa pri reklamácii topánok za 2800 Sk. Vrátil aj poplatok za ich testovanie.
V Bratislave prišlo k náprave u dodávateľa stavebných prác, chyby odstránil. (or)