ILUSTRAČNÉ FOTO SME -PAVOL MAJER
BRATISLAVA – Od januára budúceho roka sa dnešná povinná záručná lehota zmení zo šiestich mesiacov na dva roky a bude súčasťou Občianskeho zákonníka.
Predstavitelia obuvníckeho priemyslu namietajú, že obuv tak dlho nevydrží a oni sa stanú požičovňou topánok. „Nie je to celkom tak,“ hovorí riaditeľka odboru ochrany spotrebiteľa ministerstva hospodárstva Jana Drgoncová.
Ak totiž bude spotrebiteľ reklamovať topánky (ale aj iný tovar) do šiestich mesiacov, bude sa automaticky predpokladať, že chyba bola spôsobená výrobcom a opak musí preukázať podnikateľ.
Pri reklamácii po siedmich mesiacoch už musí dokazovať spotrebiteľ, že ide o chybu výrobku, ktorú mal výrobok už pri kúpe. Podľa predsedníčky Fóra spotrebiteľov Marty Černej sa však práve tieto veci budú dokazovať ťažko.
Ďalšia zmena sa týka doby vybavenia reklamácie.
Dnes je stanovená maximálne na 30 dní, ale v praxi túto lehotu podnikatelia často zneužívajú.
Dlhodobo riešia aj také reklamácie, ktoré možno vybaviť okamžite.
Ministerstvo hospodárstva ako predkladateľ zákona bude zvažovať aj zmenu povinných informácií, ktoré musí výrobok obsahovať. Drgoncová: „Zvažuje sa, či sa opäť nevrátiť napríklad k povinnému uvádzaniu dátumu výroby aj pri výrobkoch dlhodobej spotreby.“
Ochrane spotrebiteľa bude priaznivejšie naklonený aj Občiansky súdny poriadok. Jeho novela má nezávislým očianskym združeniam umožniť domáhať sa na súde alebo orgáne štátnej správy ochrany kolektívnych spotrebiteľských záujmov.
Zmeny, ktoré nastanú v ochrane spotrebiteľa:
na všetky výrobky dlhodobej spotreby bude platiť dvojročná záručná lehota po pol roku však musí spotrebiteľ preukázať, že chyba vo výrobku bola už v čase, keď ho kupoval skráti sa vybavovanie reklamácií (dnes do 30 dní ) typové zmluvy ako ochrana pred nečestnými či nerovnými zmluvnými podmienkami budú zavedené do Občianskeho zákonníka (dnes zákon o ochrane spotrebiteľa) zmení sa postavenie a pôsobnosť nezávislých občianskych združení žaloby na súd budú môcť podávať aj občianske združenia spotrebiteľské spory za úhrady budú môcť posudzovať tiež občianske združenia (dnes tak môžu postupovať iba v prípade podomového a zásielkového predaja podľa takéhoto osobitného zákona) zrýchli sa systém informácií o nebezpečných a zdraviu škodlivých výrobkoch Rady pre spotrebiteľov
výrobok poriadne preskúšať a prezrieť ešte pred kúpou, dôkladne sa oboznámiť so spôsobom používania odložiť si všetky doklady k výrobku (pokladničný blok, záručný list) v prípade reklamácie žiadať v predajni písomné potvrdenie o tom, že tovar reklamujete nedať sa odradiť tým, že na akciový tovar sa reklamácia nevzťahuje – platí to iba v prípade, že bol výslovne uvedený dôvod zľavy a reklamácia sa potom nemôže vzťahovať iba na tento dôvod (napr. ak bolo oblečenie zlacnené, lebo má rozpáraný šev a bolo to uvedené, tento šev sa reklamovať nedá, ale môžu sa reklamovať iné zistené chyby výrobku, lebo na tie sa zľava nevzťahovala) výrobok treba prestať používať hneď, ako objavíte chybu, a hneď ho treba aj reklamovať reklamovať šatstvo poškodené v čistiarni je ľahšie, ak boli na ňom uvedené symboly údržby a čistiareň ich nedodržala, ak symboly údržby uvedené nie sú alebo neumožňujú prakticky nijaké čistenie, treba čistiareň informovať, o aký materiál ide reklamovať rekonštrukčné práce v byte je ľahšie, ak vopred spíšete s firmou zmluvu o dielo, ktorá obsahuje podrobné podmienky dohody – o aké práce ide, v akej kvalite, aj v akom čase majú byť dokončené – pri omeškaní prác má zákazník právo od zmluvy odstúpiť reklamácie na služby cestovných kancelárií treba hlásiť delegátovi hneď na mieste pobytu a žiadať písomné potvrdenie sťažnosti spotrebiteľ nemusí podpísať nič – ale vo vlastnom záujme si má všetky informácie podrobne prečítať Kto dozoruje reklamácie
bezpečnostné chyby výrobkov dozoruje vždy obchodná inšpekcia (príslušný krajský inšpektorát) a týkajú sa napr. aj zlomeného opätku na topánkach, lebo človek pritom môže prísť k úrazu služby a priemyselný tovar – Slovenská obchodná inšpekcia, krajský inšpektorát reklamácie potravín rieši Štátna veterinárna a potravinárska správa spoločné stravovanie dozorujú štátne zdravotné ústavy podľa regiónov všeobecné podmienky predaja výrobkov: poctivosť predaja, označovanie cenovkami, skladovanie, doprava – Slovenská obchodná inšpekcia potraviny nového typu (geneticky modifikované), cukrárske a lahôdkárske výrobky, detská a dojčenská výživa a doplnky výživy – štátne zdravotné ústavy podľa regiónovAutor: Zora Handzová