
Petra Bauersachsová predvádza malú zázračnú škatuľku Fernsehfee, najväčšieho nepriateľa reklám. FOTO - ARCHÍV
nenecháva spať nemecké komerčné televízie. Tie už dotiahli vynálezcov Fernsehfee pred súd.
Ako cigaretová škatuľka
Prístroj veľkosti cigaretovej škatuľky pripojený na televízor funguje jednoducho. Vo chvíli, keď sa na obrazovke objaví reklama, prepne na televízny kanál, ktorý si vopred zvolíte. Keď sa reklamy skončia, vráti vás k pôvodne sledovanému filmu. Fanúšikovia športu alebo obľúbených hercov si rovnakým spôsobom môžu naprogramovať svoje relácie. Prístroj pritom môžu ovládať aj cez internet. Fernsehfee dokáže v čase reklamy prepínať aj na rádio, alebo televíziu vypne úplne.
Zázračná škatuľka poslúži aj pri nahrávaní na video. Vynálezcovia sa chvália aj ďalšou funkciou prístroja - ochranou detí. Rodičia môžu televízor naprogramovať tak, aby sa prepol na iný kanál zakaždým, keď sa ukážu násilné scény alebo sex.
„Bude to bomba“
Fernsehfee sa zrodil v nemeckej firme TC Unterhaltungselektronik Koblenz v roku 1994. Dekóder ovládajú na diaľku ľudia, čo sedia v televíznom štúdiu firmy a od deviatej do druhej ráno sledujú na veľkom paneli všetky televízne stanice. Vždy, keď sa objaví reklama, násilie alebo sex, stlačia gombík.
Autorkou rozprávkovej škatuľky je dnes 29-ročná predsedníčka predstavenstva Petra Bauersachsová. „Ľudia majú reklamy plné zuby. Prístroj zapôsobí ako bomba,“ povedala pre denník Westfalenpost. Skutočne zapôsobil. Hlavne však na komerčné televízne stanice, ktoré si súdnou cestou vymohli dočasne pozastaviť jeho predaj.
V apríli sa nemecká firma súdila s privátnou televíziou SAT 1. Krajinský súd vtedy rozhodol v prospech prístroja. „Každý užívateľ televízie má právo rozhodnúť sa, či bude reklamu sledovať, alebo nie,“ znel rozsudok. Súkromné stanice RTL a VOX boli úspešnejšie. V decembri 1999 berlínsky súd uznal ich výhrady, že ide o zásah do televízneho vysielania a rozhodol zastaviť predaj prístroja. RTL sa odvolávala na zákon o rozhlase, ktorý jej garantuje rozmanitú vysielaciu skladbu vrátane reklamy. Práve vďaka reklamným blokom je vysielanie RTL bezplatné a všeobecne prístupné, tvrdili advokáti.
Je to právo občana
TC Unterhaltungselektronik sa proti rozsudku z roku 1999 odvolala. Výrok označila za porušenie základných občianskych slobôd: ak má televízia právo reklamy vysielať, tak divák nemá povinnosť sa na ne pozerať. Je preto jeho občianskym právom možnosť kúpiť si prístroj, ktorý ho reklám zbaví.
Spor sa dostal pred berlínsky vyšší súd, ktorý v utorok večer rozhodol, že dekóder neohrozuje existenciu komerčných televíznych staníc, a preto je jeho predaj povolený.
RTL ešte čaká na písomné zdôvodnenie posledného rozsudku, podľa agentúry DPA sa odvolá na ústavný súd. Ak by aj ten odobril existenciu Fernsehfee, mohlo by podľa odborníkov dôjsť až k poklesu cien reklamného času a skráteniu reklamných blokov.
Televízne stanice však majú v rukáve stále silný tromf. „V hlavnom vysielacom čase, ktorý je najdrahší, majú všetky televízie umiestnené reklamy rovnako, takže pred nimi nie je kam utiecť,“ naznačil ho pre české Lidové noviny mediálny odborník Milan Kruml.
MIRIAM ZSILLEOVÁ