
Špidla sa snaží očistiť svoju stranu z podozrenia korupcie. FOTO – ČTK
Cez víkend mali vládni sociálni demokrati zjazd, kde premiér a predseda strany Vladimír Špidla tesne obhájil pozíciu. Hneď v pondelok potom kabinet vypovedal spornú zmluvu o výstavbe diaľnice, ktorú podpísala ešte predchádzajúca sociálnodemokratická vláda Miloša Zemana.
Vláda zrušila kontrakt s izraelskou firmou Housing&Construction. Neznamená to však, že osemdesiat kilometrov dlhý úsek diaľnice D47 z Lipníka do Ostravy nebude vôbec.
Vláda ju chce postaviť sama a stavbu chce financovať pomocou dlhopisov. „Diaľnica bude dokončená v roku 2008, teda o rok skôr, ako bolo v pôvodnej zmluve, a bude stáť o niekoľko desiatok miliárd korún menej,“ sľúbil po zasadaní vlády premiér Špidla.
O možných ekonomických záujmoch špičiek sociálnodemokratickej strany, hlavne jej takzvaného zemanovského krídla v spojení s diaľnicou môže každopádne svedčiť aj to, že sa Špidlov kabinet odvážil zmluvu zrušiť až po zjazde ČSSD.
Objednávku firme Housing&Construction pridelila bez verejnej súťaže predchádzajúca vláda premiéra Zemana v marci 2001. Netransparentný obchod kritizovala väčšina médií a odborníkov, vláda totiž s odvolaním sa na obchodné tajomstvo odmietala poskytnúť podrobnejšie informácie o kontrakte.
Až o rok neskôr vyšlo najavo, že štát za diaľnicu zaplatí cenu zodpovedajúcu viac ako 160 miliardám slovenských korún. Podľa odborníkov išlo o podozrivo nadhodnotenú sumu.
Pod tlakom kritiky vláda poverila dohľadom nad financovaním stavby renomovanú poradenskú firmu. Keď však poradenská firma náklady na stavbu tiež spochybnila, vláda s ňou prerušila spoluprácu.
Veľmi rýchlo sa začalo šíriť podozrenie z korupcie, zamerané v prvom rade na vtedajšieho ministra dopravy Jaroslava Schilinga.
Minister dopravy novej Špidlovej vlády Milan Šimonovský oznámil na jeseň minulého roku, že jeho ministerstvo dohodu ešte raz preskúma. Zároveň hovoril o vyšetrovaní preverujúcom možnosť korupcie pri zadávaní objednávky, no nič sa nezistilo.
České Hospodárske noviny medzitým uverejnili výpočet, podľa ktorého sa mohla cena za kus diaľnice vyšplhať až na sumu zodpovedajúcu asi 260 miliardám slovenských korún.
Rozhodnutie vlády o zrušení zmluvy s firmou Housing&Construction privítala aj opozičná ODS. „Českú republiku to bude stáť nemalé peniaze,“ dodali však tieňoví ministri dopravy a priemyslu ODS. Firma Housing&Construction by totiž mala dostať za vypovedanie zmluvy odškodné vo výške asi miliardy slovenských korún a nie je vylúčené ani to, že sa obráti na medzinárodnú arbitráž.
Je preto jasné, že kauza sa nekončí. Pripomínajú to aj Lidové noviny: „Vláda musí odpovedať na otázku, kto konkrétne za podozrivým obchodom stojí a ako vôbec ho mohla vláda schváliť.“
PETER MORVAY