BRATISLAVA – Hoci stále patríme medzi krajiny s alarmujúco nízkym percentom ľudí, čo aktívne využívajú internet, už piaty rok tu existuje unikátny projekt. Daňou za predbehnutie obdobia sú však zmeny vynútené ekonomickou stratou.
Nápad internetového denníka orientovaného na voľný čas sa v čase svojho vzniku zdal byť utópiou. InZine však pomohla naštartovať a zastrešiť veľká slovenská počítačová firma. Tá začala neskôr prevádzkovať aj internetové stránky 5D a českú verziu InZinu. Veľkorysá podpora netrvala dlho.
„InZine.cz a 5D boli v roku 2002 zrušené, nenaplnili pôvodné očakávania vydavateľa. Ukázalo sa, že máme veľkú časť spoločných čitateľov,“ hovorí Elena Akácsová, ktorá je súčasnou šéfredaktorkou slovenského InZinu. Väčšina redaktorov i autorov následne prešla do slovenského InZinu. Ten dnes s priemernou hodnotou 20 000 unikátnych návštevníkov patrí do prvej dvadsiatky najsledovanejších internetových portálov na Slovensku. Vybudoval si vlastný okruh autorov i čitateľov. Napriek tomu, že príjmy z reklamy pokrývajú významnú časť nákladov, niekoľkomiliónový rozpočet musel vydavateľ stále dotovať z iných príjmov.
Najväčšou nákladovou položkou v profesionálnych internetových médiách sú mzdy. Z tohto dôvodu opäť prišlo k zoštíhleniu redakcie.
„Zmena sa nijako významne nedotkne obsahu a rozsahu. Naopak počítame so zväčšením počtu externých prispievateľov,“ tvrdí Akácsová.
Na trhu sú pre InZine najbližšou konkurenciou portály denníka Sme a televízie Markíza. Jeho redakcia sa podľa vlastných slov neorientuje na spravodajstvo či na bulvár, ale na lifestyle.
Najčítanejšie a najdiskutovanejšie texty v poslednom čase sa však týkajú sexu. Medzi úspechy na druhej strane určite patrí napríklad priekopnícky projekt interaktívneho románu, ktorého spoluautormi boli čitatelia.
Napriek ich záujmu sa zdá, že stále nedozrel čas na to, aby sa tu uživilo niekoľko elektronických médií.
„Budúcnosť internetových portálov smeruje k integrácii s inými médiami a my sa tomuto trendu tiež nevyhneme,“ uzatvára šéfredaktorka InZinu.