Bratislava 28. marca (TASR) - Prefeminizovanosť a nedostatok kvalifikovaných učiteľov patria k hlavným problémom slovenského školstva. Základným školám (ZŠ) chýbajú najmä učitelia cudzích jazykov, nedostačujúca je kvalifikovanosť na prvom stupni ZŠ.
Vyplýva to zo Správy o stave a úrovni výchovy a vzdelávania v školách a školských zariadeniach v SR v školskom roku 2001/2002, ktorú každoročne predkladá hlavný školský inšpektor Vladislav Rosa.
Na všetkých typoch slovenských škôl pôsobí približne 120 tisíc pedagogických učiteľov. Najviac učiteľov, takmer 40 percent, vyučuje na ZŠ. Základným školám stále chýba takmer 50 tisíc kvalifikovaných učiteľov. Najviac nekvalifikovaných pedagógov alebo kvalifikovaných učiteľov na dôchodku vyučuje slovenčinu, telesnú výchovu a matematiku na prvom stupni ZŠ. Vyše 11 tisíc nekvalifikovaných pedagógov učí občiansku výchovu, dejepis, telesnú výchovu a zemepis na druhom stupni ZŠ. V priemere po 1200 kvalifikovaných učiteľov chýba ZŠ v predmetoch anglický jazyk, nemecký jazyk, fyzika, prvouka, prírodoveda, prírodopis, vlastiveda, etická výchova, technická výchova, výtvarná výchova a hudobná výchova.
Výučbe a hodnoteniu žiakov v ZŠ dominuje formálnosť na úkor tvorivosti. Učitelia na hodinách uplatňujú klasický štýl výučby pred experimentálnymi formami. Hodnotenie žiakov je postavené na ústnom preverovaní encyklopedických vedomostí. Ich kreatívne využitie a aplikácia v praxi sú pri posudzovaní žiaka druhoradé. Učitelia sa sústreďujú na žiakov s lepšími vedomosťami, čím klesá záujem slabších žiakov.