Prečo by sa mal človek rozhodnúť pre „darovanie“ svojho percenta?
„Mimovládne organizácie realizujú aktivity, ktoré nie je schopné zabezpečiť štát ani podnikateľský sektor. Peniaze, ktoré na svoje aktivity získavajú, sú veľmi limitované a práve jedno percento z dane umožňuje občanom, aby tieto prostriedky organizáciám poukázali, a tak im zabezpečili aspoň nejaký zdroj príjmov. Dôležité je, že tieto peniaze občan nedáva z vlastného vrecka.“
Ako si vybrať adresáta peňazí?
„Človek by mal poznať oblasť, ktorá mu je blízka, organizácia by pre neho mala byť dôveryhodná a dostatočne transparentná. To znamená, že informuje o tom, ako používa peniaze, aké aktivity realizuje a zapája do nich ľudí.“
Ako sa mimovládne organizácie zviditeľňujú, aby si zvýšili šancu na úspech?
„Mali by vedieť osloviť ľudí s konkrétnym cieľom, na čo použijú peniaze. Najskôr budú oslovovať svojich známych, príbuzných či priateľov. Ďalšie nástroje sú podobné ako pri iných spôsoboch získavania peňazí. Dôležité je, aby dokázali presvedčiť, že sú vhodnou organizáciou pre darovanie.“
Na aké účely sa najčastejšie použili peniaze z jedného percenta?
„Tí, ktorí získali viac, ich zväčša použili na svoje aktivity.“
Aký predpokladáte výnos z jedného percenta na tento rok?
„Naša ambícia je zvýšiť podiel ľudí, ktorí poukážu jedno percento. Zámerom je, aby sa zapojili občania, ktorí aj vlani vedeli o možnosti darovať jedno percento, ale nevyužili ju - buď preto, že nevedeli ako, alebo zabudli na termín. Preto sme zaviedli zelenú linku, kde ľudia dostanú informáciu, ako postupovať. V televíznych šotoch upozorňujeme na termíny, dokedy to treba stihnúť.“
Čo očakávate od zapojenia sa právnických osôb do inštitútu darovania percentnej dane, ktoré bude realitou o rok?
„Objem darovaného percenta by potom mohol stúpnuť približne dvojnásobne. Jednopercentný podiel v prípade právnických osôb predstavuje približne 280 miliónov korún.“
Kam sme prispievali vlani? | |
zdravotníctvo | 29,7 % |
školstvo | 18,9 % |
šport detí a mládeže | 12,6 % |
sociálna sféra | 9,6 % |
kultúra | 7,1 % |
účelové zariadenia cirkví | 5,7 % |
ochrana životného prostredia | 4,1 % |
veda | 1,1 % |
ostatné | 7,6 % |
nevie | 3,7% |
Zdroj: Prieskum agentúry Focus v termíne od 2. do 9. júla 2002 na vzorke 1043 dospelých ľudí.
Pozor na termíny
- do 15. apríla musí zaslať vyhlásenie o jednom percente ten, kto si sám podá daňové priznanie (podnikatelia aj zamestnanci, ktorí vlani zmenili miesto) do konca marca. Tí, ktorí podajú priznanie neskôr, musia doručiť vyhlásenie o jednom percent do 30 dní od podania daňového priznania,
- do 30. apríla musia doručiť vyhlásenie o jednopercentnej dani všetci zamestnanci, za ktorých platí daň ich zamestnávateľ.
Kde nájsť informácie?
zelená linka 0800111111
internet: www.rozhodni.sk
Kto môže získať percento?
- občianske združenie
- nadácia
- neinvestičný fond
- nezisková organizácia poskytujúca všeobecne prospešné služby
- účelové zariadenie cirkví a náboženských spoločností
- organizácia s medzinárodným prvkom
- Slovenský Červený kríž
Čo musí robiť?
- rozvoj a ochrana duchovných hodnôt
- ochrana ľudských práv
- ochrana a tvorba životného prostredia
- ochrana a podpora zdravia a vzdelávania
- podpora športu detí, mládeže a zdravotne postihnutých občanov
- poskytovanie sociálnej pomoci, zachovanie prírodných a kultúrnych hodnôt
Prijímateľ musí:
- existovať najneskôr od kalendárneho roka, ktorý predchádza roku, v ktorom preukazuje splnenie podmienok - teda najneskôr od roku 2002
- mať vyrovnané záväzky voči štátu na povinných odvodoch
- mať zriadený bankový účet
- mať potvrdenie od notára, že spĺňa podmienky
- do 31. decembra 2002 byť zaradený v zozname prijímateľov v Notárskej komore SR
Prehľadnosť použitia peňazí
Prijímateľ jedného percenta musí peniaze použiť na zákonom stanovené činnosti dokonca roka 2004, inak peniaze vráti do štátneho rozpočtu. Ak dostane viac ako stotisíc korún, musí zverejniť v Obchodnom vestníku použitie peňazí. V prípade, že získa viac ako jeden milión korún, musí mať audítorom overenú účtovnú závierku.