Násilie na obrazovkách inšpiruje aj dospelých

Násilie v televízii inšpiruje. Dôkazom je napríklad aj tragédia, ktorá sa pred dvoma rokmi odohrala v elitnom prápore okamžitej reakcie v Martine, kde sa zastrelili dvaja vojaci. Expertíza potvrdila, že išlo o dvojitú samovraždu, jeden z čatárov si najskô

r sám strelil pištoľou do úst a vzápätí sa v panike zabil aj jeho kolega. Obaja boli opití. Zabili sa krátko po vzhliadnutí akčného filmu Univerzálny vojak. Nápadná je zhoda medzi scénou, v ktorej popravujú kľačiacu ženu, a polohou, v akej zomrel prvý vojak. Podľa vyšetrovateľa bol totiž pri výstrele v podrepe alebo kľačal.

Pred dvoma rokmi zase polícia zatkla 13-ročného Marka z Ilavy, ktorý telefonoval do svojej školy, že je tam bomba. Keď ho chytili, priznal sa, že sa mu nechcelo ísť do školy a inšpiroval sa správou, ktorú deň predtým vysielala televízia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Prieskumy vplyvu násilia na deti sa u nás nerobia. Skúsenosti 83 detí, piatakov až siedmakov z okresu Považská Bystrica s mediálnym násilím sledovala napríklad Vitalija Bella, asistentka na filozofickej fakulte v Bratislave. Potvrdilo sa jej najmä to, že na násilie prestávajú byť deti citlivé.

Na otázku, čo urobia, ak v novinách vidia fotografiu mŕtveho človeka – obete násilia – 71 percent detí povedalo, že ich zaujme a prečítajú si článok. „Len štyri percentá prejavili citlivosť a povedali, že časopis odložia, 13 percent to nezaujíma a neprekáža im to, 12 percent sa cíti nepríjemne.“

Na otázku, čo urobia, ak vidia vraždenie vtelevízii, odpovedalo 63 percent, že ich správy zaujmú, 18 percent, že im neprekážajú, 13 percent, že si ich nepozrú a nepáčia sa im a päť percent, že odídu z izby.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa prieskumu sa 87 percent detí už aspoň raz pri pozeraní televízie bálo a 60 percent malo zlé sny potom, ako videli násilné scény v televízii. Takmer všetci Považskobystričania sa priznali, že televíziu sledujú denne, priemerne štyri hodiny, ak sa však pri sledovaní programu boja, s rodičmi sa o tom porozpráva len 63 percent detí. S vekom percento ešte klesalo. (haj)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 7 132
  2. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 994
  3. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 4 458
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 4 064
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 3 599
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 522
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 058
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 588
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu