24. mar 2003 o 16:24
LINDEN: Európska komisia aktívnejšie za účasť Slovákov na referende
BRATISLAVA 24. marca (SITA) - Zvýšenie informačného nasadenia Európskej komisie do kampane pred referendom o vstupe Slovenska do únie ohlásil dnes v Bratislave vedúci jej delegácie Eric van der Linden. Za účasť Slovákov na referende budú agitovať olympijs
kí víťazi vo vodnom slalome bratia Hochschornerovci. Za účinkovanie v jednom z piatich spotov, ktoré sa majú vysielať v STV a TV Markíza, dostanú podľa pracovníka slovenskej delegácie EK Roberta Konráda len symbolickú odmenu. Komisia sa bude držať športu aj v ďalších aktivitách. So slovenským futbalovým zväzom sa dohodla, že jej informačné letáky vložia do programových bulletinov k ligovým zápasom. Pod hviezdičkami Európskej únie odohrajú futbalisti medzištátny zápas s Gréckom 30. apríla v Žiline a finále Slovenského pohára 8. mája v Topoľčanoch. Na štadiónoch bude záujemcov o únii informovať EÚvan - minivan vo farbách únie a podľa možností aj stan, v ktorom budú okrem expertov a brožúr aj počítače. Na nich si môžu občania prezrieť európsku stránku v slovenčine na adrese www.europa.sk.
EÚvan so stanom a 40 expertmi na politiku únie, združených v Team Europe, bude odpovedať na otázky o dôsledkoch členstva aj na šnúre po 22 okresných a krajských mestách. Ťažisko bude na západom a strednom Slovensku, pretože východné komisia obišla pred jesennými parlamentnými voľbami. Súčasťou kampane budú besedy so stredo a vysokoškolákmi, semináre pre malých a stredných podnikateľov a mimovládne organizácie a stretnutia s médiami. Konrád vysvetlil, že komisia nechce propagovať svojich predstaviteľov, ale ponúknuť odborníkov, ktorí budú vedieť odpovedať na bežné otázky života - napríklad, aká bude daň na cigarety alebo či bude aj po vstupe možné páliť v malom slivovicu či vyrábať bryndzu. Kampaň vyvrcholí Schumanovými dňami v čase, keď tento francúzsky politik v roku 1950 predstavil plán pre integrovanú Európu. Veľké rockové koncerty budú 9. a 13. mája na námestiach v Nitre a Košiciach. V Bratislave pripravila komisia klasický koncert pre diplomatov, prezidenta, predstaviteľov vlády a parlamentu.
Európska komisia investuje do kampane od januára do augusta s dôrazom na obdobie pred referendom 250 tisíc euro. Okrem piatich televíznych spotov pripraví šesť brožúr v náklade 50 tisíc kusov a 200 tisíc letákov o piatich témach. Brožúry budú špecializované na poľnohospodársku a regionálnu politiku, predvstupovú pomoc, inštitúcie a praktické problémy občana únie. Distribuovať ich budú na požiadanie cez Európske informačné centrá v 12 mestách SR. Komplexné služby zabezpečuje pre slovenskú delegáciu EK agentúra Propublicum. Expertov z Team Europe si môžu objednať aj školy, obce či organizácie, pričom náklady hradí delegácia EK. Konrád dodal, že ťažisko kampane za referendum musí vykonať vláda. Komisia nemôže občanom hovoriť, ako majú voliť. Predpokladá ale, že čím bude účasť na referende väčšia, tým je ÁNO únii pravdepodobnejšie.
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou