Lučenec 24. marca (TASR) - Projekt venovaný mimoriadne nadaným deťom už tretí rok realizujú v Lučenci pod patronátom tamojšej pedagogicko-psychologickej poradne. Od podobných projektov na Slovensku sa líši tým, že v Lučenci nevytvorili osobitné triedy obsadené iba týmito žiakmi. Na vyšší stupeň základných škôl (ZŠ) sa pripravujú spoločne s ostatnými rovesníkmi.
Nadaní žiaci, ako pre TASR uviedla realizátorka projektu Agnesa Hundžová, sa medzi svojimi takzvanými menej nadanými rovesníkmi vyvíjajú oveľa prirodzenejšie, ako v selektovaných triedach. Okrem toho sa práve vďaka nadaniu a učebným výsledkom týchto detí mnohokrát zlepšujú aj spolužiaci, čo sa prejavuje v ich lepšom prospechu.
Projekt, informovala Hundžová, je zameraný na prvý stupeň základných škôl. Prvé dva roky ho realizovali v ZŠ na Masarykovej ulici, od septembra minulého roku v ZŠ na Haličskej ulici. Medzi žiakmi troch ročníkov je teraz 18 nadaných detí, ktoré vybrali pre ich všeobecný talent. V treťom ročníku je šesť, v druhom štyria žiaci a medzi prvákmi osem nadaných detí. Po absolvovaní štyroch ročníkov rodičia rozhodnú, či budú deti v štúdiu pokračovať na tejto škole, alebo napríklad na niektorom osemročnom gymnáziu, prípadne inej škole vhodnej pre mimoriadne nadaných jedincov.
Zámerom autorov projektu, ako uviedla Hundžová, nie je špecifikovať ich nadanie už v prvých štyroch rokoch školskej dochádzky, ale len venovať týmto deťom zvýšenú pozornosť. Tá sa v minulosti nadaným deťom v metodike výučbe dostávala iba od druhého stupňa základnej školy. Lučenské deti v projekte majú podľa zistení pedagógov nadanie hlavne na matematiku, slovenský jazyk a literatúru. Čítať a písať obyčajne vedia skôr, ako nastúpia do prvého ročníka. Niektoré skladajú básne, respektíve sa s učiteľmi dokážu rozprávať ako dospelý s dospelým. Takto nadané deti tvoria podľa Hundžovej len asi dve percentá z detskej populácie.