Mŕtvy leží uprostred letiska a blokuje výstup z pohyblivých schodov. „Jednoducho prekročiť,“ radia príchodziemu cestujúcemu. Je ich tu toľko, a lekári zatiaľ nevedia, čo to je. Takže bude lepšie nedotýkať sa. Mohlo byť to byť nákazlivé.
Vo svojom novom filme It‘s all about Love líči Thomas Vinterberg ponurú víziu budúcnosti, v ktorej ľudia umierajú na zlomené srdce, lebo už nie sú schopní milovať. It‘s all about Love je akýmsi kontraprojektom k jeho filmu Rodinná oslava, vďaka ktorému sa v roku 1996 stal zo dňa na deň slávnym. Thomas Vinterberg bol jedným z hlásateľov Dogmy, novej dánskej vlny. Mal vtedy dvadsaťdeväť rokov a bol vlastne prvý, kto uviedol do života pravidlá, ktoré si s Larsom von Trierom vymysleli, a nakrútil podľa nich film - Idiot. Manifest Dogma škrtol všetko, čo bolo kinematografii sväté: kostýmy, hudbu, lampy, žeriavy aj s koľajnicami a prikázal ručnú kameru a prirodzené svetlo. Filmy sa mali sústrediť na postavy a príbeh.
Dnes má Dogma za sebou víťazný pochod, založila novú estetiku a zožala množstvá cien na prestížnych festivaloch. Ale jej iniciátori sú dnes už dávno inde. Van Trier nakrútil muzikál Tanečnica v tme. Síce ručnou kamerou, ale predsa len: bolo to jasný rozchod s pravidlami Dogmy.
A teraz prichádza Thomas Vinterberg so science-fiction! S hviezdami, tučným rozpočtom, drahou technikou a elegickou filmovou hudbou. Namiesto autentických priestorov štúdiové kulisy a virtuózne, pozorne nasvietené obrazy namiesto roztrasenej autenticity.
John (Joaquin Phoenix) príde do New Yorku v roku 2021 a vrhne sa naňho jeho rodina. A tiež na rodinnej oslave - tentoraz premiéry jeho manželky Eleny (Claire Danesovej). Patriarchom je manažér jej šou. Mladý muž netuší, že manažér tajne vypestoval klony Eleny, a to hneď tri. Je tu zmätený manžel a niekoľkonásobná kópia manželky. Vzdialene nám to môže pripomenúť čerstvý Soderbergov film Solaris.
Aj toto je sci-fi, ktorá nechce byť sci-fi. Komorný príbeh stratenej lásky. Nie je poznamenaný nenávisťou, len chladom a tlmenou beznádejou. Nenecháva postavy, aby sa smažili v pekle zúfalstva. Elena a John jednoducho prepásli svoju šancu na šťastie. Ani Stevena Soderberga, ani Thomasa Vinterberga nezaujímajú fígle, akými sa ilustruje budúcnosť, neznáma technika, neznámy dizajn.
Ukazuje svet, ktorý sa celkom podobá na ten náš, ale hrozí mu, že zamrzne. Metafory júlového snehu a noci, keď má zmrznúť všetka voda, pôsobia predsa len dosť umelo - aj žena, ktorá je ľadovou princeznou, a muž, čo pracuje vo firme Ice International. Oveľa naliehavejším obrazom sú ľudia, ktorí so zlomeným srdcom umierajú. Je to mrazivá autenticita - láska neprežije.
Thomas Vinterberg virtuózne vykreslil tú smutnú víziu, len vlastný príbeh nie je dosť silný, dosť výrazný oproti svetovej katastrofe, ktorá tvorí len pozadie a nikde nie je integrovaná do lovestory. A navyše: kto by v budúcnosti umelo predlžoval kariéru hviezd klonovaním, keď už dnes pestujeme superhviezdy, ktoré zriedkakedy prežijú polčas rozpadu jednej castingovej šou?
Autor: ANDREA PUKOVÁ, Viedeň