BRATISLAVA – Najviditeľnejšou zmenou na ministerstve obrany po roku 2000 je, že v nadchádzajúcom období už nebude na jeho čele stáť Pavol Kanis, ale doterajší veľvyslanec v ČR Jozef Stank. Ministerstvo obrany zohráva v integrácii Slovenska do NATO kľúčovú úlohu. Nový minister bude musieť tento fakt zohľadniť pri realizácii koncepčných, organizačných a personálnych zmien na ministerstve obrany a v Generálnom štábe Armády SR.
Rok 2000 poznamenala diskusia o tendri na dodávku viacúčelových podzvukových lietadiel pre armádu. V súčasnosti je iba desať percent leteckej techniky slovenských vzdušných síl prevádzkyschopných. Nákup bojových lietadiel je spojený s tzv. offsetovými programami, v rámci ktorých by mohli byť slovenské zbrojovky zapojené do medzinárodnej obchodnej spolupráce s krajinami NATO. Niektoré spoločnosti hlásiace sa do tendra ponúkajú obchodnú spoluprácu aj civilným výrobným spoločnostiam. Napriek veľkému úsiliu štátneho tajomníka ministerstva obrany Jozefa Pivarčiho tender nebol vypísaný. Okrem iného mu v ceste totiž stojí koncepcia výstavby vzdušných síl z roku 1995, ktorá Slovensko jednostranne orientuje na dodávky z Ruska. Minister Kanis za dva roky pôsobenia v úrade nepredložil Rade obrany štátu na schválenie novú koncepciu.
Zverejnenie štúdie expertov amerického ministerstva obrany známej pod názvom Garettova správa odhalilo viaceré závažné nedostatky v reforme armády a integrácii ministerstva obrany s generálnym štábom. Štúdia vyniesla na svetlo skutočnosť, že minister Kanis začal reformu armády bez schválenia základných strategických dokumentov. Dodatočne bola síce pripravená národná bezpečnostná stratégia, ktorú však parlament ešte neschválil. Chýba obranná stratégia a nová koncepcia vojenského plánovania. Podľa domácich aj zahraničných expertov je významné, že došlo k integrácii ministerstva a generálneho štábu. Viacerí z nich však poukazujú na zjavnú formálnosť tohto procesu s malým vplyvom na zvýšenie účinnosti riadenia armády.
Ako veľký nedostatok sa javí doterajšia personálna politika ministerstva obrany. V štruktúrach ministerstva a generálneho štábu pracujú osoby, ktoré z hľadiska NATO predstavujú bezpečnostné riziká. Na potreby národnej bezpečnosti je nevyhnutné vybudovať národný bezpečnostný úrad, ktorého úlohou bude preverovať vhodnosť osôb na prácu vo vysokých funkciách v rámci ozbrojených síl a bezpečnostných a spravodajských zložkách štátu.
(pt)