Bratislava 20. marca (TASR) - Slabú výučbu cudzích jazykov, deficit kvalifikovaných pedagógov a nedostatočné právne vedomie učiteľov označil šéf rezortu školstva Martin Fronc na dnešnom stretnutí s novinármi za najvýraznejšie nedostatky základného a stredného školstva.
"Kvalita v slovenskom školstve sa polarizuje, rozdiely v regiónoch sú výrazné," zhodnotil hlavný školský inšpektor Vladislav Rosa. Počet škôl, ktoré zvyšujú kvalitu, podľa neho narastá. Rovnako však stúpa počet škôl, na ktorých kvalita klesá. Vyplýva to zo Správy o stave a úrovni výchovy a vzdelávania v školách a školských zariadeniach v SR v školskom roku 2001/2002, ktorú každoročne vypracúva Slovenská školská inšpekcia.
Napriek nedostatkom si hlavný inšpektor nemyslí, že slovenské školstvo je zlé, zmeny sú však nevyhnutné. "Žiakov musíme naučiť využívať získané vedomosti v praxi. Rovnako musia získať schopnosť vyhľadávať a triediť informácie," zdôraznil.
Nedostatočné materiálne vybavenie škôl podľa Rosu spôsobuje, že iba tretina 15-ročných žiakov má možnosť pracovať na škole s informačnými a komunikačnými technológiami. Tretina vybavenia na školách pochádza z verejných zdrojov, dve tretiny zo sponzorských príspevkov. Pozitívne hodnotí snahu učiteľov získať financie na nákup učebných pomôcok zo súkromných zdrojov.
Minister priznal, že vybavenosť škôl je nedostatočná, chýbajú financie na učebnice a investičný dlh škôl narastá. "Rezort školstva v súčasnosti prostriedky nemá a nedokáže túto situáciu riešiť," skonštatoval. Riešenie vidí v racionalizácii siete škôl a školských zariadení.
ms som