K malým deťom na konci prvého roka života priviedli čínske pestúnky, ktoré sa o ne starali niekoľko hodín denne. Táto metóda deťom pomohla pochopiť fonetiku cudzieho jazyka. Informovala o tom neurologička Patricia Kuhlová na výročnom zasadaní Americkej spoločnosti pre podporu vedy (AAAS) v Denveri.
Čínske pestúnky čítali deťom z kníh a hrali sa s nimi. Efekt fonetickej výučby jazyka mal dlhotrvajúce účinky. "Výsledok jasne ukázal, že deti v relatívne krátkom čase pochopili fonetické informácie, ktoré dostali po prvej konfrontácii s cudzím jazykom," konštatovala Kuhlová, ktorá pracuje na Washingtonskej univerzite.
Platí to však iba v prípade, že cudzí jazyk sprostredkujú ľudia. V pokusoch s DVD diskami a audiokazetami deti na cudzí jazyk nereagovali. Je to dôkaz toho, že sociálna interakcia je dôležitým prvkom pri osvojovaní si cudzieho jazyka, povedala výskumníčka, riaditeľka Center for Mind, Brain and Learning.
Kuhlová už v predchádzajúcich štúdiách ukázala, že deti sa rodia ako "svetoobčania". To znamená, že od prírody majú schopnosť odlišovať jazyky. Počas druhého polroka života sa deti začínajú intenzívne zaujímať o svoj vlastný materinský jazyk. Potom strácajú schopnosť rozlišovať zvukové komponenty cudzieho jazyka.
Práve to je dôvod, prečo sa človek tak ťažko učí cudzie jazyky. Niektoré fonetické osobitosti iného jazyka sa cudzinec takmer nemôže naučiť, pretože sa vôbec nepodobajú materinskej reči.