MNÍCHOV - Nemecké mienkotvorné noviny majú problémy. Tradiční inzerenti z dôvodu hospodárskej recesie zadávajú menej inzerátov na nové pracovné miesta a dávajú menej peňazí na reklamu. Hlavnou príjmovou zložkou nemeckých novín je pritom predaj priestoru pre automobilovú, pracovnú a bytovú inzerciu, čo im zaručuje zhruba 60 percent celkového obratu.
Mediálni manažéri reagujú klasickým spôsobom - zvýšili cenu novín a okresali náklady. Renomovaný denník Frankfurter Allgemeine Zeitung buď prepustil alebo poslal do predčasného dôchodku približne sto redaktorov. Ďalších 150 žurnalistov muselo opustiť denník Frankfurter Rundschau. Die Welt spojil redakčné kapacity s Berliner Morgenpost a znížil počet novinárov o rovnú stovku.
Úsporné opatrenia neobišli ani Süddetsche Zeitung. V sobotu uverejnil jeho vydavateľ rozhodnutie, že ruší regionálnu prílohu pre Severné Porýnie-Vestfálsko. Redaktori na to reagovali tvrdým protestom. Vyzdvihli absolútnu nutnosť zachovať kvalitatívnu úroveň Süddeutsche Zeitung aj v týchto ťažkých časoch.
Konateľ Süddeutsche Verlag Klaus Josef Lutz síce hovoril uznanlivo o kvalite regionálnej prílohy, zdôraznil však jej nevýhodnú nákladovú stránku. Nemeckom kolujú zaručené správy o ďalších plánovaných radikálnych krokoch vydavateľa Süddetsche Zeitung - o zrušení piatkového farebného magazínu a sobotnej literárno-intelektuálnej prílohy.
Za problémami veľkých nemeckých novín nestojí len hospodárska recesia, ale aj internet. Čoraz viac ľudí hľadá prácu, nové autá či byty na príslušných webových stránkach. Noviny tak strácajú časť čitateľov, ktorí boli zaujímaví pre dve tretiny inzerujúcich firiem.