
Na Daňovom úrade Banská Bystrica II. bolo včera takmer prázdno. Štyria pracovníci priebežne prijímali daňové priznania a boli chvíle, keď vo vestibule úradu okrem nich nikto nebol. Ak sa čakalo, tak najviac päť minút. Riaditeľ úradu Ivan Nátan povedal, že nápor daňovníkov úrad ešte len čaká od pondelka budúceho týždňa. Počet priznaní sa postupne zvyšuje. Vo februári ich bolo do 50 denne, teraz už aspoň 200 a od pondelka očakávajú niekoľko tisíc ľudí každý deň. Daňový úrad II. preto predĺžil pracovný čas do 17.00 a v piatok do 18.00 a počet pracovníkov, ktorí priznania prijímajú, sa od budúceho týždňa zdvojnásobí. Vedenie sa rozhodlo posilniť aj ochranu úradu. Keďže okolo budovy je málo parkovacích miest, požiadajú štátnu políciu o pomoc.„Posledný týždeň príde veľa daňovníkov. Bude to namáhavé. Naši ľudia sa budú musieť striedať v trojhodinových intervaloch,“ hovorí riaditeľ úradu. „Momentálne, keď je viac času, tak sa pracovníci snažia priznania aj kontrolovať, či sú vyplnené správne.“ (wm) FOTO SME – JÁN KROŠLÁK
BRATISLAVA – Daňové úrady majú najviac práce v marci, keď sa podávajú daňové priznania. Pomáhať často musia aj úradníci, ktorí to nemajú v náplni práce.
Pracovníci Daňového úradu vo Svite pracujú v tomto období na zmeny. Riaditeľ Milan Lištiak hovorí, že daňovníkov každým rokom pribúda, a tak rastie aj počet tých, ktorým treba pomôcť. „Z desiatich ľudí treba usmerniť dvoch-troch.“
Tento rok musia daňové priznanie po prvýkrát podať ľudia, ktorí vlani zmenili zamestnávateľa. Mnohí z nich nevedia, čo majú vlastne robiť. Ako hovorí Lištiak, neraz prichádzajú na úrad s potvrdením o príjmoch od zamestnávateľov v domnení, že všetko ostatné za nich spravia pracovníci daňového úradu.
Medzi tými, čo vlani zmenili zamestnávateľa, sú aj napríklad pracovníci školstva či teplárenských spoločností. Aj keď pracujú na tom istom mieste, zmenil sa ich zamestnávateľ. Školy sú obecné, teplárenské spoločnosti boli sprivatizované.
Daňovníkom vyšli v ústrety aj na Daňovom úrade v Púchove. Od pondelka majú predĺžené úradné hodiny, do vybavovania stránok sa podľa riaditeľa úradu Ľubomíra Soboliča zapojili aj pracovníci z ostatných oddelení. „Len tí, čo to majú na starosti, to sami nezvládnu.“
Sobolič tvrdí, že drobné nedostatky v priznaniach, ako je napríklad chýbajúci podpis, odstraňujú na mieste, väčšie vracajú na dopracovanie daňovníkom. „Tlačivo si každý musí vypísať sám,“ upozorňuje. Prácu podľa neho uľahčuje aj to, že ľudia čoraz viac využívajú služby daňových poradcov, ktorí im s vyplnením priznania pomáhajú.
„Je to v pohode,“ komentuje situáciu na Daňovom úrade v Želiezovciach jeho riaditeľ Ján Remeň. Zástupy sa podľa neho netvoria, každý, kto príde, je vybavený za 10-15 minút. Pomáha im aj „pracovník prvého kontaktu“, ktorý daňovníka usmerňuje, ako daňové priznanie vyplniť.
Remeň tvrdí, že im viac vyhovuje, keď daňovník prinesie daňové priznanie osobne. „Odkontrolujeme, či ho má správne vyplnené a ak nie, opraví ho namieste.“
Poštou im chodí asi tretina priznaní, ak však zistia nedostatky, „previnilca“ musia pozývať na opravu údajov, čo im prácu komplikuje.
(joč)
Kto zmenil zamestnávateľa, hoci zamestnanie nie
* zamestnanci školstva – základné školy, predškolské zariadenia, školské strediská záujmovej činnosti či centrá voľného času prešli na obce, stredné školy, učilištia či domovy mládeže na vyššie územné celky
* zamestnanci zdravotníctva – ambulancie, nemocnice I. typu a nemocnice s poliklinikou I. typu prešli na obce, polikliniky a nemocnice s poliklinikou II. typu na vyššie územné celky
* zamestnanci kultúry – menšie divadlá prešli na obce, väčšie divadlá či múzeá prešli na vyššie územné celky
* zamestnanci teplárenských spoločností, ktoré boli pôvodne obecné či mestské, neskôr však boli sprivatizovné (joč)