Bratislava 18. marca (TASR) - Za najúčinnejšiu formu prípravy dieťaťa na povinnú školskú dochádzku považuje Elena Pajdlhauserová zo sekcie regionálneho školstva Ministerstva školstva SR predškolskú výchovu.
Odvoláva sa na pedagogické a psychologické výskumy, podľa ktorých deti navštevujúce materskú škôlku (MŠ) aspoň jeden rok, sú pre základnú školu lepšie pripravené a lepšie prospievajú. Skutočnosť, že dieťa neabsolvuje predškolskú prípravu, mu sťažuje úspešnosť na základnej škole, zdôraznila.
Predškolská výchova v MŠ sa zameriava na všestrannú kultiváciu osobnosti. Dieťa si v škôlke utvrdí základné hygienické návyky, získa pracovnú zručnosť, naučí sa komunikovať s rovesníkmi a budovať vzťahy. Pripomenula, že pedagóg môže včas odhaliť poruchy vo vývoji dieťaťa.
Zaškolenosť detí predškolského veku sa pohybuje okolo 85 percent. Výrazným problémom je podľa Pajdlhauserovej zaškoľovanie detí zo zanedbaného sociálneho prostredia. Niektorí odborníci preto odporúčajú zaviesť povinnú predškolskú prípravu pre päťročné deti.
Predškolskú výchovu ohrozuje aj redukcia siete MŠ. Ich počet sa za posledných desať rokov znížil o vyše tisíc na terajších 3235. Pajdlhauserová sa dokonca obáva rozpadu siete MŠ. Príčinou je najmä pokles populácie, nárast nezamestnanosti a nižší záujem o výchovu a vzdelávanie detí predškolského veku.
Štátnych MŠ je v tomto školskom roku 3206 a chodí do nich vyše 151 tisíc detí. Rodičia môžu dieťa umiestniť aj do jednej zo 17 cirkevných a 12 súkromných škôlok. Cirkevné škôlky, ktoré majú 28 tried, navštevuje 597 detí. Do súkromných predškolských zariadení s 19 triedami chodí 346 detí.