
Firma Jukos má podľa slov Roberta Nemcsicsa veľký záujem o získanie zvyšného podielu v spoločnosti Transpetrol. Jukos chce prepojiť ropovod Družba medzi Swechatom a Bratislavou, ako aj spojiť Družbu s ropovodom Adria na terminál Omišalje v Chorvátsku. FOTO – TASR
BRATISLAVA – Po vstupe Slovenska do Európskej únie sa staneme pre Rusov „bránou prieniku na európske trhy“. Vyhlásil to minister hospodárstva Robert Nemcsics. Odborníci však varujú, že vďaka neštandardným ruským podmienkam to nebude také ľahké.
Analytik Slovenskej spoločnosti pre zahraničnú politiku Alexander Duleba vidí za nízkym slovensko-ruským obchodom niekoľko príčin. Ide najmä o nečlenstvo Ruska vo Svetovej obchodnej organizácie, ďalej je to nízka kapitálová vybavenosť slovenských podnikov, ako aj korupcia a klientelizmus v Ruskej federácii.
„Na zlepšenie obchodu medzi Ruskom a Slovenskom treba, aby sa Moskva stala členom Svetovej obchodnej organizácie – vtedy sa uvoľnia ruky aj slovenskej vláde,“ tvrdí Duleba. Rusko sa podľa neho bráni členstvu aj pre liberalizáciu energetického sektora, ruská vláda cez monopolného výrobcu zemného plynu Gazprom nepriamo dotuje ceny energií v ruskej ekonomike.
Minister ohodnotil ako brzdu vo vzájomnom obchode vízovú povinnosť, ktorá mala podľa neho negatívny vplyv na rozvoj turistického ruchu. Duleba však tvrdí, že víza sú v obchode len marginálnou záležitosťou, pretože po počiatočnom poklese po ich zavedení došlo k nárastu ruských turistov na Slovensku a víza podľa neho neovplyvnili ani obchodné cesty Rusov na Slovensko.
Moskva má záujem o turistiku na Slovensku či kapitálový vstup do slovenských kúpeľov v Sliači a Dudinciach. Aktuálne je aj zvýšenie objemu Transpetrolom prepravovanej ropy a prepojenie ropovodu Družba medzi Swechatom a Bratislavou. Ruská firma Jukos, spolumajiteľ Transpetrolu, vyjadrila tiež veľký záujem na doprivatizácii tohto strategického podniku.
Slovensko v Rusku investuje cez spoločný výrobný podnik pneumatík Matador-Omskšina, kde sa výroba zvyšuje a rozširuje sa o dopravníkové pásy. Do tohto podniku dodáva strojnú techniku Konštrukta Trenčín. Pre Rusov sú zaujímavé naše skúsenosti z automobilového priemyslu, kde by slovenskí subdodávatelia mohli dodávať komponenty aj na ruský trh.
Z Ruska dovážame najmä ropu a zemný plyn, Slovensko vyváža spotrebný tovar a strojárske celky. Výsledkom je 87-miliardový mínus v slovensko-ruskom obchode. Rusko je so 145 miliónmi obyvateľov a objemom HDP 310 miliárd dolárov geograficky i jazykovo zaujímavým obchodným teritóriom.
Deblokácie: slovensko-ruský fenomén
Slovenské a ruské obchodné vzťahy boli v 90. rokoch spájané najmä deblokáciami. Tie pochádzajú ešte z čias tovarovej výmeny v Rade vzájomnej hospodárskej pomoci v rámci socialistického tábora. Dlh sa splácal dodávkami tovarov z ruskej strany a blížil sa k dvom miliardám dolárov. Dnes z neho zostáva splatiť tristo miliónov, a to podľa hovorcu ministerstva financií Petra Papanka do roku 2006 cez ročné stomiliónové tovarové deblokácie. Spomedzi tovarov sa má dodať špeciálna vojenská technika pre ministerstvo obrany a vybavenie pre cyklotrónové centrum. V minulom roku sa časť deblokácií splatilo 138 miliónmi dolárov v hotovosti. (jog)