neexistovala starostlivosť o rozvoj ľudských zdrojov.
Projekty našich ľudí oceňované aj v zahraničí
„Dnes už je v tejto oblasti dosť osobností, ktorým to myslí a dokážu aj na malej ploche dosiahnuť dobré výsledky,“ hovorí Ivan Burger zo vzdelávacej spoločnosti Ibis partner. „U nás sme často boli schopní “upliesť bič„ prakticky z ničoho, takže keď majú schopní ľudia priestor a podporu vedenia, dokážu vypracovať takú štruktúru a rozvojové programy, ktoré sú aj v zahraničí vynikajúco hodnotené. Naše firmy sa len musia naučiť myslieť dopredu a uvedomiť si, že treba investovať aj do takých oblastí a projektov, kde výsledky neprídu okamžite. V niektorých našich podnikoch sú personalisti stále v úlohe prosebníkov, často nie sú chápaní ako rovnocenní partneri ostatných členov grémia generálneho riaditeľa.“
Preto vznikla myšlienka zaviesť oceňovanie kvalitných ľudí a projektov v oblasti personalistiky. V kategórii personálnych projektov, ktoré predstavujú v slovenskej praxi nasledovaniahodné vzory, boli v minulom roku udelené ceny projektu Jozefa Mintála zo spoločnosti SPP „Vybudovanie celopodnikového vzdelávacieho systému“, projektu „Zmena podnikovej kultúry a mikroklímy“ autorky Tatiany Orglerovej z firmy Heineken Slovensko a Petrovi Trgalovi a Danielovi Bahnovi z Techpromu za projekt „www.education - portál do sveta ďalšieho vzdelávania“.
Napriek tomu, že podľa odborníkov už na Slovensku máme schopných personálnych manažérov, nebola minulý rok udelená cena v kategórii „Osobnosť personálneho manažmentu“. Predsedkyňa odbornej poroty Bernardína Borsíková skonštatovala, že komisia nedostala dostatočné množstvo vhodných návrhov. „Jednoducho sa neprihlásili tí praví,“ povedala Bernardína Borsíková. „A my sme nechceli znižovať naše kritériá.“
„Vieme o takých, ktorým by sme cenu radi udelili. Aj na Slovensku sú už ľudia, ktorí urobili v oblasti personalistiky vo svojom podniku veľký posun a výrazne zmenili prax napríklad v motivovaní alebo stabilizácii zamestnancov,“ povedal Ivan Burger. „Možno zohral úlohu aj osobný ostych - personalisti u nás zrejme nemajú tendenciu myslieť si, že sú lepší ako ich kolegovia.“
Tri úspešné projekty
Projekt SPP rieši potrebu väčšieho komplexného vzdelávacieho centra veľkého celoslovenského podniku a riešenie spočívalo najmä v získaní podpory zo strany vrcholového manažmentu, vo vytvorení vízie cieľového stavu a systému každoročnej identifikácie vzdelávacích potrieb, v zostavení katalógu vzdelávacích aktivít a systému hodnotenia vzdelávacích podujatí a tiež v získaní dotácie od zahraničného strategického partnera.
S problémom riadenia podnikovej kultúry a odstraňovania motivačných bariér sa zaoberali vo firme Heineken. Situácia bola zaujímavá aj tým, že zamestnanci tohto podniku sú dislokovaní po celom Slovensku a vedenie firmy chcelo, aby všetci cítili, že patria k „rodine Heinekenu“. Prvým bodom programu bol teda celopodnikový prieskum, aby sa vrcholový manažment dozvedel čo najviac o problémoch a potrebách ľudí vo firme. „Nie je ľahké robiť prieskum v takejto veľkej firme, ale keďže ľudia vopred vedeli, prečo ho robíme, komunikácia bola dostatočne otvorená,“ hovorí riaditeľka personálneho odboru Heinekenu Tatiana Orglerová. „Plánujeme prieskum zopakovať v horizonte dvoch rokov, aby sme zistili, či boli úspešné tie aktivity, ktoré sme na základe prvého prieskumu vo firme urobili. Chceme si overiť či sa nám skutočne podarilo posunúť firemnú kultúru do takej polohy v akej ju chceme mať my aj naši zamestnanci. Veľmi dôležitým momentom pri takýchto projektoch je totiž fakt, že ľudia sa presvedčia, že nerobili nič zbytočne, že ich dôvera nebola sklamaná.“
Spoločnosť Techprom prišla s myšlienkou vytvoriť centrálnu databázu vzdelávacích programov na internete. Na začiatku roku 2002 bolo na portáli www.education.sk zaregistrovaných 500 vzdelávacích organizácií, ktoré ponúkali vyše 1400 vzdelávacích aktivít. Za mesiac navštívilo stránky portálu vyše 6000 návštevníkov. „Náš projekt zabezpečuje komunikáciu medzi vzdelávacími spoločnosťami a manažérmi, alebo ľuďmi, ktorí hľadajú informácie o ďalšom vzdelávaní,“ hovorí Peter Trgala. „Myslím, že vytvorenie tejto on-line databázy vzdelávacích programov zo všetkých regiónov Slovenska má význam predovšetkým pre tých záujemcov, ktorí šetria čas pri vyhľadávaní a triedení vzdelávacích aktivít. Ponuky sú totiž zaregistrované v jednom informačnom systéme a pomocou vyhľadávacích kritérií si každý môže nájsť presne to, čo potrebuje. Hlavnou výhodou tohto projektu je rýchlosť, jednoduchosť a finančná nenáročnosť.“
MONA GÁLIKOVÁ