V systéme výučby cudzích jazykov sa čoraz viac presadzujú moderné, netradičné /priekopnícke/ metódy. Jednou z nich je aj superlearning, v literatúre uvádzaný tiež ako sugestopedia.
Otcom tejto metódy je bulharský lekár Georgi Lozanov, ktorý spojil rôzne prvky a techniky sugescie do pedagogického konceptu. Podstatou Lozanovovej metódy je sugestívna atmosféra a hladina alfa. Výskumy dokazujú, že náš mozog spotrebuje v alfa stave o 16,4% viac energie, než v bdelom stave. To neznamená nič iné, než že duševný potenciál každého jedinca je dostupnejší v alfa stave. Informácie, ktoré prijmeme v alfa stave, si dokážeme efektívnejšie zapamätať. V alfa stave dochádza k synchronizácii oboch mozgových hemisfér: ľavej /logicko-racionálne myslenie/ a pravej /kreatívno-emočné, obrazné myslenie/; vďaka tejto synchronizácii je proces učenia optimálny a efektívny. Alfa stav je ideálny pre fázu receptívnu = prijímaciu, teda osvojovanie si učiva. Beta stav je zasa nevyhnutný pre využitie toho, čo sme sa naučili.
Alfa stav je stavom telesného a duševného uvoľnenia a zároveň vedomého prijímania informácií. Ak dokážeme spojiť uvedené fakty s technikou, ktorá je schopná prostredníctvom zvukových a svetelných frekvencií preniesť a udržať frekvenciu hladiny alfa, vytvoriť pozitívnu atmosféru pri vyučovaní, uplatňovať tzv. infantilizáciu /učiteľ prezentuje istotu, vnútornú vyrovnanosť, pokoj, vzbudzuje zvedavosť a hravosť/ a autoritu učiteľa, vieme využiť vizualizáciu, imagináciu, učenie hrou, pričom našim cieľom sa stane osvojenie si obrovského množstva slovnej zásoby a cudzojazyčných fráz bez zbytočného gramatického drilu - - potom môžeme hovoriť o skutočne najefektívnejšej metóde vyučovania cudzích jazykov.
Takúto metódu si však nemožno kúpiť. Rozhodne sa o nej nedá hovoriť pri používaní psychowalkmanov a tradične nahranej slovnej zásoby, zakúpenej spolu s nejakou technickou pomôckou.
O spomínanej efektívnej metóde pri výučbe cudzích jazykov za pomoci alfa stavu, technických pomôcok, ale predovšetkým učiteľa - majstra, možno hovoriť až po dlhodobom odbornom výskume, skúsenostiach „jazykárov“, psychológov, lekárov, psychiatrov a po odučení stoviek a tisícov študentov, ktorí sa naučia hravo, ľahko, príjemne, bez väčšej námahy a za relatívne krátky čas komunikovať v cudzom jazyku v rozsahu minimálne tisíc slov či fráz.
O overenej a osvedčenej metóde môžu hovoriť len tie jazykové školy, ktoré vlastnia certifikát MŠ SR, ktoré nerealizujú kurzy v pracovnom prostredí klienta /tie nie sú efektívne!/, ktorých učebný program je pragmatický a systematický. O najúspešnejšej metóde môže hovoriť len tá firma, ktorá sa cíti zodpovedná za výsledky študenta a zaručí mu výborné výsledky. Taká firma /škola/ dokonale pozná tak metodiku výučby cudzích jazykov, ako aj ľudský mozog a jeho možnosti. Je majstrom svojho poslania.
Je o päť minút dvanásť na zvládnutie cudzích jazykov. Jedinou možnosťou, ako zvládnuť jazyky rýchlo, príjemne a veľmi kvalitne - je metóda superlearning. Lebo vieme iba toľko, koľko si zapamätáme. A práve superlearning nám umožní zapamätať si čo najviac.
Autor: Paed. Dr. STEFANIE ZIMANOVÁ, Pragma Žilina