OUTDOOR ako potreba profesionálnej praxe

V posledných rokoch prežíva nebývalý rozvoj vzdelávacia oblasť, ktorú nie celkom vecne správne vymedzujeme pojmom outdoor. Táto oblasť vzdelávania je v krajinách Európskej Únie, USA, Kanady, Austrálie a Nového Zélandu veľmi rozšírená najmä vďaka vysokej .

V posledných rokoch prežíva nebývalý rozvoj vzdelávacia oblasť, ktorú nie celkom vecne správne vymedzujeme pojmom outdoor. Táto oblasť vzdelávania je v krajinách Európskej Únie, USA, Kanady, Austrálie a Nového Zélandu veľmi rozšírená najmä vďaka vysokej efektívnosti dosahovanej pomocou skúsenostných a zážitkových modelov učenia, nových metód práce, vďaka používaným prostriedkom a programovým oblastiam, vhodnej diagnostike a možnostiam univerzitného vzdelávania budúcich profesionálov. Odborné argumenty, zázemie a výskum, ktoré poskytujú tejto oblasti zahraničné univerzity orientované na problematiku outdoor activities, outdoor education, outdoor recreation či medzinárodne pôsobiace organizácie a odborné skupiny, sú pre postavenie tejto oblasti vzdelávania kľúčové. Od začiatku 90. rokov dochádza aj u nás k objaveniu, postupnému presadzovaniu až po etablovanie celej tejto oblasti profesionálneho vzdelávania. Stav vnímania „outdoorových“ programov v profesionálnych kruhoch je dosť široký a veľmi rôznorodý a nejednotný. Nájdeme tu na jednej strane názory znevažujúce celú túto vzdelávaciu oblasť, kde ako argumenty často počúvame: „To je len také hranie. Ja nechcem telocvik..“ a na druhej strane objavíme názory klientov, ktorí vďaka outdoorovým programom objavili novú kvalitu a dimenziu vzťahov, práce, postojov: „Bol to pre mňa nezabudnuteľný moment. Uvedomili sme si význam a silu tímu.“ atď. Pozrime sa na celú túto oblasť vzdelávania z hľadiska potrieb profesionálnej praxe, tak aby personálni pracovníci firiem veľmi dobre rozumeli potenciálom, obsahom, princípom zadávania a cielenia outdoor programu a na druhej strane, aby bolo veľmi dobre rozumieť vzdelávacím organizáciám pôsobiacim v tejto oblasti vzdelávania, keď ponúkajú svoje programy a produkty.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Vyčistime si pojmovo i vecne celú oblasť outdoor. Najvšeobecnejším pojmom pre celú oblasť je pojem outdoor activities. Ten vyjadruje, že ide o aktivity spojené s pobytom v prírode. Pod týmto pojmom vymedzujeme tri samostatné špecifické oblasti. Outdoor recreation, Outdoor education, Outdoor therapy.

Pre našu profesionálnu vzdelávaciu prax má praktický význam podrobnejšie delenie celej oblasti na základe vzťahu: úrovne a množstva odbornej práce a intenzity intervencie do štruktúry osobnosti. Každá oblasť má svoje ciele, ktoré uľahčujú orientáciu v problematike. Čo je teda cieľom jednotlivých outdoorových oblastí:

Outdoor recreation cieľom je predovšetkým zábava, odpočinok, naplnenie potrieb a prianí jedinca, regenerácia, obnova fyzických, psychických a duševných síl človeka (napr. turistika, športy v prírode, pobyty v prírode atď.).

SkryťVypnúť reklamu

Outdoor fun je oblasťou, kde ide vo všeobecnosti o nadviazanie pozitívneho neformálneho vzťahu, prípadne o komunikáciu, túto oblasť veľmi intenzívne ovplyvňuje v posledných rokoch pôsobenie cestovných kancelárií a P.R. agentúr tzv. incentívnym cestovným ruchom.

Outdoor management training v tejto oblasti sa už trénujú úzko a explicitne definované vedomosti, zručnosti, modely správania, jednania, postoje a hodnoty (napr. tímová spolupráca, komunikačné zručnosti, motivácia atď.).

Outdoor assessment center tu prebieha diagnostikovanie, vytváranie hodnotení, odporúčaní, návrhov, záverov (napr. výber zamestnancov na vedúce pozície, vyhľadávanie ľudí s vhodnými vlohami, schopnosťami atď.).

Outdoor therapy tu je hlavným cieľom liečba, náprava, obnova.

SkryťVypnúť reklamu

Z týchto vymedzených oblastí sa potom najčastejšie v profesionálnej praxi pre potreby firiem či klienta používajú: outdoor fun, outdoor management training a outdoor assessment center. Skloňujeme tu z rôznych uhlov problematiku „outdoor“, pričom právom môže niekto položiť otázku, či pre ono anglické slovo neexistuje vhodnejší slovenský ekvivalent. Bohužiaľ, zatiaľ ne-existuje.

Autor: Mgr. RADEK HANUŠ, Project Outdoor, s.r.o.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 733
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 395
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 951
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 564
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 728
  6. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 431
  7. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 063
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 782
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu