V posledných rokoch prežíva nebývalý rozvoj vzdelávacia oblasť, ktorú nie celkom vecne správne vymedzujeme pojmom outdoor. Táto oblasť vzdelávania je v krajinách Európskej Únie, USA, Kanady, Austrálie a Nového Zélandu veľmi rozšírená najmä vďaka vysokej efektívnosti dosahovanej pomocou skúsenostných a zážitkových modelov učenia, nových metód práce, vďaka používaným prostriedkom a programovým oblastiam, vhodnej diagnostike a možnostiam univerzitného vzdelávania budúcich profesionálov. Odborné argumenty, zázemie a výskum, ktoré poskytujú tejto oblasti zahraničné univerzity orientované na problematiku outdoor activities, outdoor education, outdoor recreation či medzinárodne pôsobiace organizácie a odborné skupiny, sú pre postavenie tejto oblasti vzdelávania kľúčové. Od začiatku 90. rokov dochádza aj u nás k objaveniu, postupnému presadzovaniu až po etablovanie celej tejto oblasti profesionálneho vzdelávania. Stav vnímania „outdoorových“ programov v profesionálnych kruhoch je dosť široký a veľmi rôznorodý a nejednotný. Nájdeme tu na jednej strane názory znevažujúce celú túto vzdelávaciu oblasť, kde ako argumenty často počúvame: „To je len také hranie. Ja nechcem telocvik..“ a na druhej strane objavíme názory klientov, ktorí vďaka outdoorovým programom objavili novú kvalitu a dimenziu vzťahov, práce, postojov: „Bol to pre mňa nezabudnuteľný moment. Uvedomili sme si význam a silu tímu.“ atď. Pozrime sa na celú túto oblasť vzdelávania z hľadiska potrieb profesionálnej praxe, tak aby personálni pracovníci firiem veľmi dobre rozumeli potenciálom, obsahom, princípom zadávania a cielenia outdoor programu a na druhej strane, aby bolo veľmi dobre rozumieť vzdelávacím organizáciám pôsobiacim v tejto oblasti vzdelávania, keď ponúkajú svoje programy a produkty.
Vyčistime si pojmovo i vecne celú oblasť outdoor. Najvšeobecnejším pojmom pre celú oblasť je pojem outdoor activities. Ten vyjadruje, že ide o aktivity spojené s pobytom v prírode. Pod týmto pojmom vymedzujeme tri samostatné špecifické oblasti. Outdoor recreation, Outdoor education, Outdoor therapy.
Pre našu profesionálnu vzdelávaciu prax má praktický význam podrobnejšie delenie celej oblasti na základe vzťahu: úrovne a množstva odbornej práce a intenzity intervencie do štruktúry osobnosti. Každá oblasť má svoje ciele, ktoré uľahčujú orientáciu v problematike. Čo je teda cieľom jednotlivých outdoorových oblastí:
Outdoor recreation cieľom je predovšetkým zábava, odpočinok, naplnenie potrieb a prianí jedinca, regenerácia, obnova fyzických, psychických a duševných síl človeka (napr. turistika, športy v prírode, pobyty v prírode atď.).
Outdoor fun je oblasťou, kde ide vo všeobecnosti o nadviazanie pozitívneho neformálneho vzťahu, prípadne o komunikáciu, túto oblasť veľmi intenzívne ovplyvňuje v posledných rokoch pôsobenie cestovných kancelárií a P.R. agentúr tzv. incentívnym cestovným ruchom.
Outdoor management training v tejto oblasti sa už trénujú úzko a explicitne definované vedomosti, zručnosti, modely správania, jednania, postoje a hodnoty (napr. tímová spolupráca, komunikačné zručnosti, motivácia atď.).
Outdoor assessment center tu prebieha diagnostikovanie, vytváranie hodnotení, odporúčaní, návrhov, záverov (napr. výber zamestnancov na vedúce pozície, vyhľadávanie ľudí s vhodnými vlohami, schopnosťami atď.).
Outdoor therapy tu je hlavným cieľom liečba, náprava, obnova.
Z týchto vymedzených oblastí sa potom najčastejšie v profesionálnej praxi pre potreby firiem či klienta používajú: outdoor fun, outdoor management training a outdoor assessment center. Skloňujeme tu z rôznych uhlov problematiku „outdoor“, pričom právom môže niekto položiť otázku, či pre ono anglické slovo neexistuje vhodnejší slovenský ekvivalent. Bohužiaľ, zatiaľ ne-existuje.
Autor: Mgr. RADEK HANUŠ, Project Outdoor, s.r.o.