Máte pocit, že váš šéf uprednostňuje kolegu, hoci vy robíte viac a lepšie? Prišli ste na to, ako ušetriť firme kopec peňazí a naraz sa dozviete, že s vašim návrhom prišiel niekto iný? Pracujete so stránkou, ktorá sa vás pýta už tretíkrát to isté? Máte pocit, že sedieť v jednej kancelárii s „tou osobou“ už nevydržíte dlhšie ani minútu?
Konfliktom sa v bežnom živote, ani v práci, nevyhneme. Záleží od nás, ako a či ich vieme riešiť bez toho, aby sme „išli cez mŕtvoly“.
Konflikty riešime najmä autoritatívne
Práve tento spôsob riešenia konfliktov totiž používame najčastejšie. Jedna strana sa snaží využiť všetku svoju silu a vplyv na to, aby získala čo najviac pre seba. Bez ohľadu na druhú stranu, ba aj na jej úkor. Autoritatívne spôsoby riešenie konfliktov majú dlhú tradíciu - učitelia, rodičia, policajti, naši nadriadení, nám odnepamäti hovoria čo a ako máme robiť. Autoritatívny spôsob riešenia problémov je síce rýchly a zaužívaný, má však svoje slabiny. Ak totiž niekomu prikážete: Toto budeš robiť takto!, bez ohľadu na to, či ste sa s ním poradili alebo nie, je pravdepodobné, že bude nespokojný. „V „porazenej“ strane začne vrieť pocit nespravodlivosti, čo pre akúkoľvek ďalšiu potenciálnu spoluprácu oboch sporiacich sa strán prináša negatívne emócie. V bežnom živote to často vedie k obmedzeniu kontaktov, úplnému prerušenie spolupráce či dokonca túžbe po odvete. Tieto pocity dokážu pretrvávať veľmi dlho,“ hovorí Roland Wágner, kouč z personálnej agentúry ARK, zaoberajúcej sa vzdelávaním a alternatívnym riešením konfliktov. Strany, ktoré sa majú riadiť rozhodnutím autority, s ktorým ale nesúhlasia, sa celkom prirodzene vyhýbajú naplneniu nanútenej dohody. „O dohode potom môžeme hovoriť len veľmi ťažko,“ uzatvára Wágner.
Najlepšia je dohoda
Existujú však aj iné spôsoby, ako konflikty riešiť, tzv. alternatívne. Strany, ktoré majú spolu spor, sa ho snažia riešiť samé, bez toho, aby im niekto niečo nanútil či prikázal. A potom sa len navzájom kontrolujú, či sa plní ich dohoda. Ak sa ukáže, že nie sú úplne spokojné, snažia sa riešenie ešte vylepšiť.
Tento spôsob riešenia konfliktov je náročnejší, prináša však väčšie ovocie ako príkaz či nariadenie. Sporiace sa strany pri takomto riešení konfliktov bývajú spokojné aj vtedy, ak sa im nepodarí nájsť optimálne riešenie ich sporu: mohli totiž plne rozhodovať o tom, ako ho riešiť.
Roland Wágner je presvedčený, že optimálne je, ak sú strany schopné konflikt vyriešiť sami. „V prípade, že už nie sú schopné sadnúť si za jeden stôl, je dobré, ak k tomu prizvú odborníka na alternatívne riešenie konfliktov, napríklad mediátora. Ten pomocou procesu mediácie vedie strany k nájdeniu spoločného riešenia. Nesúdi, neposudzuje, neprikláňa sa k žiadnemu riešeniu - je nestranný. Pomáha len pri vzájomnej komunikácii sporiacich sa strán.“