Proces skvalitňovania firemnej kultúry

Firemná kultúra je neoddeliteľnou súčasťou identity organizácie. Priamy dopad jej kvality na efektivitu fungovania a ekonomické výsledky firmy dnes už ťažko možno spochybňovať. Pre mnohých manažérov je formovanie firemnej kultúry niečo, čo by radi ovplyvn

ili, nevedia však, odkiaľ začať, a preto často ani nezačnú.

Začať sa dá rôznymi spôsobmi. Napríklad od seba. Identitu firme okrem fyzického produktu, s ktorým prichádza na trh, vtláčajú predovšetkým ľudia, ktorí ju tvoria. Vôbec preto nemôže byť na škodu, ak vrcholový manažér alebo skupina manažérov jasne formuluje to, akú firemnú kultúru považuje za vhodnú pre úspešné napredovanie svojej organizácie. Od seba sa dá tiež začať tak, že manažéri vo vedení firmy zo-súladia štýl vedenia ľudí a tým, že postupne vedú zamestnancov k istému štýlu správania sa voči zákazníkom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Takéto kroky vyžadujú od manažérov vysokú mieru zhody. Ako ju dosiahnuť?

Podobne ako v iných oblas-tiach riadenia. Predovšetkým je žiaduce dosiahnuť zhodu v tom, že skvalitňovanie firemnej kultúry je prioritnou potrebou. Bázou zhody býva často uvedomenie si prínosu pre ekonomické výsledky firmy. Potom treba rozhodnúť, že danej oblasti sa venuje primeraný čas a energia a že nezostane „bočným produktom“. Následne je nevyhnutné definovať nástroje, ktoré budú použité a kritériá, na základe ktorých možno sledovať napredovanie - úspech či neúspech.

Znie to jednoducho. Firemná kultúra sa ale nedá merať a riadiť tak, ako napríklad ekonomické ukazovatele.

Možno nie úplne tak presne. Dajú sa však merať jej prejavy. V činnosti manažérov, vo výstupoch spolupráce oddelení, v správaní k interným a externým klientom, v spokojnosti zákazníkov a zamestnancov, v motivácii k práci atď. Pre všetky prejavy firemnej kultúry sa dajú stanoviť isté „optimálne“ štandardy. Istý cieľový stav alebo ideál, o ktorý organizácia a ľudia v nej usilujú. Vyžaduje si to potom už spomínaný súbor nástrojov, ktorými možno napĺňanie týchto štandardov merať. Súčasne s tým aj súbor nástrojov pre rozvoj - pre priblíženie sa k stanoveným cieľom. Keď to zhrnieme, najlepšie je začať riešiť otázku formovania firemnej kultúry projektovým spôsobom.

SkryťVypnúť reklamu

S akými problémami sa pritom môžeme stretnúť?

Problémových miest môže byť viac. Neskúsenosť s touto oblasťou riadenia a súčasne často silná emocionálna angažovanosť tých, ktorí iniciujú jej rozvoj, vedú k formulovaniu „nedosiahnuteľného ideálu“ firemnej kultúry. Ten je potom väčšinou aj príliš všeobecný, málo sa odlišujúci „identitou“ od zovšeobecnených predstáv o „dobrej firme“. Nedarí sa preň nájsť vhodné kritériá merania. Rýchlo stráca motivačnú silu pre zamestnancov, keďže tí nevidia odlišnosť svojej firmy vo forme konkurenčnej výhody.

Ďalšou chybou býva nezvládnutie komunikácie o projekte či procese. Zamestnancom sa ho nepodarí vysvetliť a nepodarí sa ich získať pre spoluprácu - naopak, zaujmú postoj odporu voči „nezmyselným novinkám“. Často vzniká snaha „nalinkovať kultúru zhora“. Sú to však všetci ľudia v organizácii, ktorí ju spoluvytvárajú každodenným správaním. Preto je vhodné zapojiť zamestnancov na všetkých úrovniach už pri tvorbe opatrení pre zmeny, pri formulovaní štandardov a podobne, nie až pri meraní výsledkov.

SkryťVypnúť reklamu

Kľúčovou otázkou je však „zosúladenie nástrojov“. Proces rozvoja firemnej kultúry zasahuje množstvo rôznych oblastí. Je preto nutné zladiť nástroje merania i rozvoja na istej spoločnej metodologickej báze. A to takým spôsobom, aby sa navzájom dopĺňali a podporovali. Zosúladenie nástrojov si okrem iného žiada získavanie skúseností a čas. Firemná kultúra sa nezmení zo dňa na deň. Odsunúť proces jej skvalitňovania po krátkej eufórii na „vedľajšiu koľaj“ je ale často horšie ako ho vôbec nezačať. Z pohľadu zákazníkov i zamestnancov.

Autor: PhDr. PETER OBDRŽÁLEK, CSc.riaditeľ - poradenskej spoločnosti CI CONSULTING GROUP

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 950
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 483
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 291
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 575
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 856
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 268
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 034
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 784
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu