Založenie firemnej univerzity predstavuje strategické rozhodnutie. Z tohoto dôvodu je potrebné, aby rozhodnutie a následné kroky boli v súlade s pravidlami strategického myslenia. Pokiaľ sa pozrieme na úspešné firemné univerzity, môžeme v procese ich zakladania vysledovať veľa spoločných krokov. Medzi tie najdôležitejšie patrí:
1) Analýza východiskovej úrovne pripravenosti pre založenie firemnej univerzity
Táto príprava sa môže javiť ako krok, o ktorom nie je treba príliš hovoriť. Jeho podcenenie je však najčastejšou chybou tvorby akejkoľvek stratégie a často vedie k veľkým problémom a demotivácii v budúcnosti. Proces analýzy by mal obsahovať nasledujúce časti:
a) Analýza úrovne pripravenosti podniku a personálneho útvaru na založenie firemnej univerzity
b) Identifikácia partnerov, ktorí by sa mali na založení a chode firemnej univerzity podieľať
c) Vytvorenie tímu, ktorý stanoví poslanie, ciele a podobu firemnej univerzity.
d) Vytvorenie časového a organizačného rámca.
2) Vytvorenie poslania firemnej univerzity
Jeden z najdôležitejších a často najobtiažnejších krokov založenia firemnej univerzity je formulácia poslania. Malo by sa jednať o krátke a jasne zrozumiteľné oznámenie zmyslu existencie firemnej univerzity. Kvalita a jednoznačnosť formulácie rozhoduje o tom, či ju všetci pochopia a či sa misia stane skutočným ukazovateľom pri každodennej práci univerzity.
3) Formulácia stratégie firemnej univerzity
Tá je obvykle zameraná na nasledujúce oblasti:
a) Hlavné oblasti činnosti, tj. v akých oblastiach bude firemná univerzita pôsobiť. Najčastejšie sa jedná o tieto oblasti:
- vstupné školenie a tréning spojený s prvotnou integráciu pracovníkov do firmy,
- technické a administratívne zručnosti v oblastiach hlavných aktivít spoločnosti,
- tréningové programy zamerané na firemné hodnoty,
- tréning v certifikovaných alebo zákonom predpísaných oblastiach,
- manažérsky tréning,
- predajný tréning,
- individuálne rozvojové projekty,
- projekty zamerané na kapitalizáciu znalostí a skúseností (Know-ledge a Experience Management),
- výskumné projekty,
- projekty zamerané na rozvoj intelektuálneho kapitálu spoločnosti,
- spolupráca s externými tréningovými a výskumnými organizáciami,
b) Ďalším dôležitým momentom stratégie je formulácia kritických faktorov úspechu, bez ktorých nie je možné ciele stratégie dosiahnuť.
c) Tretím významným momentom stratégie je voľba metód, ktorými bude meraná návratnosť finančných a časových investícií a konkurencieschopnosť firemnej univerzity s inými riešeniami rozvoja ľudských zdrojov.
4) Rozhodnutie o štruktúre a umiestení firemnej univerzity Súčasťou rozhodnutia o založení firemnej univerzity je i vyriešenie jej štruktúry a umiestnenia.
Najčastejším modelom štruktúry je napodobenie skutočnej univerzity. Jedná sa o rozdelenie aktivít podľa odborných študijných oborov s manažérom zodpovedným ako za obsahovú, tak za organizačnú stránku. Ďalším odborným útvarom môže byť útvar špecializovaný na meranie a prezentáciu výsledkov. Okrem odborných útvarov je tu väčšinou útvar zodpovedný za ekonomickú a administratívnu agendu.
Ďalším dôležitým mementom pri založení firemnej univerzity je rozhodnutie o jej umiestnení. V zásade sa jedná o tieto možnosti:
* umiestnenie v sídle spoločnosti (výhodou je kontakt s vedením, možnosť využitia manažérov ako prednášajúcich, ľahká logistika, nevýhodou je obvykle menšia samostatnosť a samospráva),
* umiestnenie mimo sídla spoločnosti (výhody a nevýhody sú zrkadlové oproti predchádzajúcemu riešeniu),
* umiestnenie v blízkosti verejnej univerzity alebo výskumného pracoviska (výhodou je blízkosť využívaného know-how a možnosť využitia zázemia takéhoto partnera),
* virtuálna univerzita bez stáleho sídla (využívané v prípade, že akékoľvek, alebo aspoň rozhodujúce časti tréningového procesu prebiehajú pomocou e-learnigových programov).
Autor: Ing. RICHARD DOBEŠDYNARGIE - Managing Partner Central EuropeMgr. JAROSLAV CHROŇÁKDYNARGIE - Managing Partner Slovakia