Tento cieľ firemných univerzít je možné rozdeliť do dvoch častí. Prvým z nich je, že ľudský kapitál predstavuje v dnešnej dobe významnú konkurenčnú výhodu. To platí predovšetkým pre tie obory podnikania, kde dochádza k veľmi rýchlemu rozvoju používaného know-how (napr. informačné a komunikačné technológie, farmaceutický priemysel, letecký priemysel). V týchto a im podobných oboroch zastarávajú znalosti v priebehu niekoľko málo rokov. V prípade, že sa podnik nestará o neustály rozvoj svojich špecialistov, musí ich permanentne obmeňovať. To však nie je zďaleka tak efektívne, ako predlžovanie produktívneho „života“ vlastných pracovníkov.
Nemenej významnou súčasťou tohto bodu je i jeho druhá časť. Tou je snaha získať na trhu práce tých najlepších manažérov a odborníkov. Pre väčšinu z nich už nie je hlavným motivačným faktorom pre zmenu zamestnávateľa finančný príjem alebo prostredie a podmienky, v ktorých pracujú. Významným momentom ich rozhodovania je stále viac otázka možnosti ďalšieho profesionálneho rozvoja. Táto otázka je rovnako veľmi významnou pre čerstvých absolventov univerzít a vysokých škôl.
2) Centralizácia tréningových a rozvojových aktivít
V mnohých oblastiach podnikania došlo v posledných desiatich rokoch k obrovskej koncentrácii horizontálnej alebo vertikálnej. Fúzia a akvizícia vytvárajú stále väčšie spoločnosti, ktoré majú pre akcionárov dosahovať stále väčšie zisky. Tento výsledok je však možné dosiahnuť len vtedy, keď dôjde k optimalizácii podnikových procesov a využitiu všetkých výhod vyplývajúcich z veľkosti podniku. Jednou z možností, ako dosiahnuť skutočne významného nárastu kvality a ekonomických úspor v oblasti rozvoja ľudských zdrojov je vytvorenie firemnej univerzity. Hlavným cieľom tu môžu byť finančné dôvody, ale i celopodniková štandardizácia predávaného know-how a to v jeho obsahu i forme.
3) Vytváranie firemnej kultúry
Firemné univerzity rovnako hrajú významnú úlohu pri rozvoji firemnej kultúry. To platí predovšetkým pre spoločnosti orientujúce sa na koncept „Learning Organizations“. Ako príklad tu môže slúžiť Walt Disney University, ktorá zoznamuje všetkých nových zamestnancov s firemnou kultúrou učiacej sa organizácie, pomáha im ju pochopiť a „žiť“ a po celú dobu ich kariéry rozvíja ich znalosti a zručnosti presne v duchu stratégie spoločnosti Walt Disney.
4) Podpora významnej zmeny
Ďalším dôvodom, pre ktorý bývajú zakladané firemné univerzity, sú významné zmeny, ktorými podnik prechádza, alebo chce v blízkej dobe prejsť. Cieľom firemnej univerzity tu väčšinou nebýva rozvoj znalostí alebo zručností, ale pochopenie a osvojenie celkom nového prístupu k podnikaniu. Takouto zmenou môže byť napríklad privatizácia štátneho podniku alebo strata monopolu v danej oblasti podnikania. Manažéri, špecialisti a pracovníci takéhoto podniku môžu mať veľmi dobré odborné znalosti, ale vzhľadom k predchádzajúcej situácii vôbec alebo veľmi obmedzene chápu radu súvislostí podnikania na voľnom trhu alebo požiadavky súkromného investora. Z rady úspešných firemných univerzít tohto typu v USA alebo Veľkej Británii by sa mohlo poučiť i mnoho podnikov v strednej Európe.
5) Aliancia s vysokými školami, univerzitami a výskumnými centrami
Cieľom týchto firemných univerzít je získavanie a rozvoj vysoko špecializovaného know-how v spolupráci s jeho primárnym zdrojom. Je nutné konštatovať, že v tejto oblasti sa dnes české podniky angažujú v porovnaní so svojimi západoeurópskymi a americkými konkurentmi veľmi málo. Jedná sa o veľmi efektívny spôsob, ako využiť výsledky základného výskumu v podnikateľskej praxi, permanentne rozvíjať a motivovať svojich špičkových odborníkov, poprípade získať na potrebnú dobu špecialistov, ktorí by o dlhodobú prácu v podnikateľskej sfére nemali záujem. Nezanedba-teľným dôvodom tejto spolupráce je i možnosť podieľať sa na grantoch a fondoch na národnej a medzinárodnej úrovni, ktoré nie sú určené pre súkromné subjekty.
6) Spolupráca s distributérmi, zákazníkmi, dodávateľmi
Ďalším dôvodom pre zakladanie firemných univerzít môže byť potreba veľmi tesnej spolupráce s externými partnermi. Medzi prvé univerzity tohoto typu patria univerzity zakladané finalistami v automobilovom, leteckom alebo vojenskom priemysle. Ich cieľom je vybaviť veľké množstvo dodávateľov potrebným know-how, ktoré má veľmi špecifický charakter a nie je možné ho získať inou cestou. Ďalším dôvodom môže byť potreba rozsiahleho a štandardizovaného tréningu distributérov sofistikovaných produktov alebo služieb. Tá je cieľom dosiahnutia vysokého štandardu znalostí, ich absencia by mohla sčasti alebo celkom znehodnotiť vnímanie dodávaného produktu. Posledným typom týchto inštitúcií sú univerzity určené pre zákazníkov alebo užívateľov. I tu väčšinou ide o predávanie vysoko špecializovaného know-how, ktoré je potrebné pre využitie daného produktu a bez jeho získania by ho užívateľ nebol schopný použiť. Príkladom tu môžu byť niektorí výrobcovia softwaru alebo lekárskych prístrojov.
7) Zmena oboru podnikania
Posledným zo sledovaných faktorov pre zakladanie firemných univerzít je zásadná zmena oboru podnikania. Ide väčšinou o okamih, keď stratégia podniku narazí na zásadné obmedzenie v ďalšom rozvoji, ktoré nie je možné prekonať, napr. vyčerpanie prírodného zdroja, alebo nahradenie určitého výrobku substitúciou, ktorú terajší podnik nie je schopný vyrábať. V tomto prípade je možné zvoliť jednu z dvoch variant. Prvá je uzavretie podniku, druhou je premena podniku na jednotku, ktorá sa bude zaoberať celkom inými podnikateľskými aktivitami. Príkladom tu môže byť spoločnosť „3M“, ktorá sa z ťažobného priemyslu presunula do oblasti výroby vysoko inovačných produktov. Takýto presun však znamená preškolenie terajšieho personálu na celkom iné profesie a spôsob práce. Firemná univerzita je tu preto vhodným nástrojom.