výsledku dosiahnuť, je ľudský potenciál. Pokiaľ podnik alebo spoločnosť vytvorí vysoko kvalitný tím manažérov, špecialistov a pracovníkov, ktorí sú naviac motivovaní dosiahnuť spoločný cieľ, je pre konkurentov obtiažne túto situáciu napodobiť. Je nutné vynaložiť mnohoročné úsilie, ktoré väčšinou nie je možné urýchliť, ako tomu môže byť u investícií do výrobného zariadenia, obchodnej infraštruktúry, alebo do povedomia o značke. Tu, pri vynaložení vyšších prostriedkov, môže dôjsť k dostihnutiu konkurencie relatívne rýchlo.
Z tohoto dôvodu sa spoločnosti stále viacej orientujú na strategickejší a sofistikovanejší prístup k rozvoju ľudských zdrojov. Jedným z výsledkov tohto trendu je i vznik a neustále sa zrýchľujúci rozvoj firemných univerzít. V súčastnej dobe sa odhaduje, že v Spojených štátoch existuje najmenej 2 tisíc takýchto inštitúcií a v Európe by sme ich našli najmenej polovičku. Je to dostatočný počet, aby odôvodnil i vydávanie pomerne reprezentatívneho mesačníka „Corporate Universities Review“.
Poslanie, ciele i podoba jednotlivých firemných univerzít sa však veľmi odlišuje. Medzi tie najznámejšie, ktorých diplom o absolvovaní sa môže takmer rovnať diplomu z významnej univerzity alebo programu MBA, môžeme zaradiť napríklad Motorola Corporation University, Disney University v USA, nebo Rover University vo Veľkej Británii. Na druhej strane má „univerzitná“ podoba rozvoja ľudských zdrojov v rade podnikov veľmi skromný rozsah a často predstavuje skôr nový názov pre významnejší alebo dlhodobejší vzdelávací projekt.
Firemné univerzity čaká budúcnosť. Pokiaľ však ľudský faktor bude hrať vo väčšine oborov podnikania stále väčšiu rolu, a pokiaľ bude rásť i význam strategického prístupu k tejto oblasti. Na ňom, ako kvalite, efektivite a kreativite bude závisieť schopnosť podniku obstáť v konkurenčnom boji o kvalitné ľudské zdroje, dosiahnuť optimalizáciu pri ich využití a vytvoriť konkurenčné výhody postavené na ľudskom potenciále.
V tomto procese hrajú už v súčasnosti firemné univerzity nezastupiteľ-nú rolu. Dnes sa jedná o riešenie, ktoré využívajú predovšetkým veľké spoločnosti. S rozšírenou ponukou e-learningových programov a tým i výrazným poklesom celkových nákladov, bude táto možnosť prístupná pre stále väčší okruh podnikov. Ďalšou z možností je vytvorenie partnerstva menších podnikov pri zakladaní firemných univerzít s dodávateľmi, odberateľmi alebo nekonkurenčnými podnikmi.