- O firme a ponúkanom mieste si vopred vyhľadajte čo najviac informácií. Využite internet, dennú tlač, úrad práce, ale aj poznatky známych, ktorí sú vo firme zamestnaní. Čím viac budete o budúcom zamestnávateľovi vedieť, tým ľahšie sa vám bude pri pohovore odpovedať na možné otázky: Prečo ste si vybrali našu firmu? Prečo sa uchádzate o danú pozíciu? Ako si predstavujete vaše pôsobenie vo firme? a podobne.
- Urobte si doma „generálku“ pohovoru. Skúste si odpovedať na niekoľko otázok, ktoré môžu na pohovore odznieť. Odpovede si hovorte nahlas s predstavou, že vás počúvajú členovia výberovej komisie.
- Na pohovor príďte včas. Znamená to asi päť minút pred určeným časom. Skorší príchod by zbytočne znervózňoval nielen vás, ale aj ostatných účastníkov pohovoru i pracovníkov firmy. Neskorý príchod by vás zas zaradil do kategórie nedochvíľnych oneskorencov - teda ľudí, ktorí si nevážia čas druhého a sú do určitej miery nezodpovední.
- Pred vstupom do priestorov firmy si vypnite mobilný telefón. Je neslušné prerušovať takú dôležitú a významnú udalosť, akou je prijímací pohovor, zvonením mobilu alebo dokonca súkromným hovorom.
- Dbajte o to, aby ste vzbudili dobrý prvý dojem. Pomôže vám pri tom vzhľad: vhodné slušné oblečenie, čistá obuv a celková vonkajšia úprava, ale aj psychická pohoda. Zdvorilým pozdravom a úsmevom pri predstavovaní navodíte príjemnú atmosféru, ktorá je základom pre ďalší pokojný priebeh pohovoru.
- Pri pohovore buďte sústredený a prirodzený. Počkajte, až pracovník vypovie otázku a vyzve vás k odpovedi. Vaše skákanie do reči by určite nepochopil ako snahu o rýchlu odpoveď, ale ako nevychovanosť.
- Odpovedajte stručne, ale výstižne. Buďte konkrétny a usilujte sa vystupovať pozitívne a konštruktívne. Pri odpovediach sa pozerajte pýtajúcim sa do očí, vyhýbavý pohľad vyznie nepresvedčivo.
- Snažte sa objektívne prezentovať svoje kladné i negatívne stránky. Vyvyšovanie sa, ale ani prehnaná skromnosť nepôsobia dobre. O svojich slabších stránkach hovorte len vtedy, ak sa na ne pracovník konkrétne opýta a odpoveď by mala vyznieť vo váš prospech. Napríklad ak bude chcieť zamestnávateľ vedieť na akej úrovni ovládate cudzí jazyk, keď v životopise píšete: „bežná komunikácia“, vysvetlite, že sa v zahraničí dohovoríte, ale samozrejme sa chcete zdokonaľovať a v najbližšom čase sa mienite prihlásiť na intenzívny kurz.
- Pamätajte na to, že nemusíte odpovedať na všetky dotazy. Kedy sa mienite vydať alebo oženiť? A čo rodinka, aké plány máte s jej založením? K akej viere inklinujete? Koho ste volili v posledných voľbách? To všetko sú okruhy otázok, ktoré by mali byť pri prijímacom pohovore tabu. Keď by ich aj niekto vyslovil, stačí sa pousmiať a slušne povedať, že svoje súkromie do pracovných záležitostí nemiešate.
- Nepreferujte svoje požiadavky a potreby, ale hovorte viac o vašich schopnostiach a o tom, čo by firma vaším prijatím získala. Snažte sa vysvetliť, prečo sa o danú prácu zaujímate, čím je pre vás príťažlivá a prečo si myslíte, že práve vy ste vhodným kandidátom na jej vykonávanie.
- Svoje predchádzajúce zamestnania nekomentujte negatívnymi poznámkami. Budúci šéf by to mohol prijať ako vašu nekorektnosť, ktorá sa môže v budúcnosti otočiť aj proti nemu.
- O peniazoch jednajte až na konci pohovoru. Mali by ste mať vopred zistené informácie o platových reláciách v podobných odboroch. Zajímať by vás mal nielen nástupný plat, ale aj platový postup a ostatné mimopracovné výhody.
- Prijímací pohovor nie je jednostranný proces. Aj vy sa môžete opýtať na niektoré fakty, ktoré vás zaujímajú. Vaše otázky by však mali byť konkrétne, vecné, logické a mali by sa týkať pracovného miesta, o ktoré máte záujem, možností školenia a ďalšieho vzdelávania, organizácie práce a podobne.
- V závere pohovoru sa s úsmevom poďakujte za umožnené stretnutie. Aj posledný dojem je veľmi dôležitý. Pracovník si po vašom odchode určite k vášmu menu pripíše niekoľko poznámok, ako ste zvládli pohovor a ako ste pri ňom pôsobili.
Prijímací pohovor nie je výsluch. Je to rozhovor dvoch rovnocenných partnerov. Jeden ponúka zamestnanie, druhý svoje vedomosti a schopnosti. Cieľom firmy je nájsť kvalitného pracovníka, vaším cieľom je presvedčiť, že práve vy ste ten najvhodnejší kandidát. Ak sa vám to nepodarí na prvý pokus, nezúfajte. Každá skúsenosť je prospešná. Pri ďalšom pohovore sa aspoň môžete vyvarovať „začiatočníckych“ chýb, ktorých ste sa predtým dopustili. Keďže už budete vedieť, čo vás čaká, môžete všetku energiu sústrediť na úspešnú prezentáciu svojej osoby. Raz to predsa vyjsť musí! HANA KYSEĽOVÁ