cia. Nároky na manažérov sa zvyšujú, už nestačia len odborné kvality, relevantná prax, znalosť cudzích jazykov, kritickou sa stáva kvalita osobnosti, sociálne kompetencie, dynamika, flexibilita, mobilita. Ak obsadenie dôležitého manažérskeho miesta nie je vynikajúce a firma v dôsledku toho stráca svoj podiel na trhu, výmena slabšieho článku sa stáva nutnosťou. Takže v období, keď spoločnosti uvažujú skôr o znižovaní počtu svojich pracovníkov než o ich rozširovaní je potreba získavať špičkových manažérov stále veľmi aktuálna.
To je typická situácia, v ktorej sa využíva vyhľadávanie kandidátov ich priamym oslovením poradenskou firmou, označované ako „executive search“ alebo „headhunting“. Táto forma vyhľadávania kandidátov má však svoje svetlé, ale aj tienisté stránky.
Prednosti „executive research“
Vyhľadávanie kandidátov formou priameho oslovenia je proces, v ktorom konzultant spolu s klientom vytipuje, kde je pravdepodobne možné nájsť potenciálnych kandidátov, úspešných vo svojom doterajšom pôsobení, a diskrétne ich osloví s ponukou pre klienta. To samo-zrejme vyžaduje dôkladnú znalosť prostredia, príslušného odvetvia a dlhoročné osobné kontakty.
Nespornou prednosťou priameho oslovenia je, že touto cestou sa oslovujú manažéri, ktorí by nereagovali na inzerát, pretože nehľadajú aktívne zmenu zamestnania - sú v ich terajšom postavení úspešní a nemajú pri svojich povinnostiach čas a väčšinou ani vážny dôvod na aktivity smerujúce k zmene zamestnania. Navyše vďaka tomu, že obsadzovanie manažérskych pozícií formou priameho oslovenia sa už aj u nás vžilo a stalo sa súčasťou obchodného života, tí manažéri, ktorí zvažujú možnú zmenu vo svojej kariére, radšej sami oslovia konzultantov poradenských firiem, o ktorých vedia, že pracujú pre významné spoločnosti v ich odvetví, než by sa sami otvorene uchá-dzali o prácu v inej, možno konkurenčnej firme.
Anonymita celého vyhľadávacieho procesu ostáva zachovaná až do posledných štádií výberového procesu, čo eliminuje riziká ohrozenia doterajšieho postavenia kandidáta, ale aj preniknutia dôverných informácií o firme na konkurenčnom trhu.
Úskalia „executive research“
Nevýhodou tejto formy vyhľadávania je jej finančný aspekt. Honorár za takúto službu je podstatne vyšší, ako pri vyhľadávaní prostredníctvom inzercie a oslovený kandidát spravidla má aj vyššie platové očakávania, ako kandidáti, reagujúci na inzerát. Ak teda zamestnávateľ nie je pripravený ponúknuť kandidátovi platové podmienky primerané nárokom na kandidáta, je lepšie, ak sa už od začiatku rozhodne pre hľadanie prostredníctvom inzercie, prípadne z databázy poradenskej spoločnosti. Vyhne sa tým strate času a niekedy aj zbytočne vynaloženým nákladom.
Druhým úskalím môže byť zjednodušená predstava spoločnosti, že po obsadení pozície špičkovým manažérom sa okamžite vyriešia všetky jej nahromadené problémy, ktorých riešenie však môže vyžadovať aj systémové a možno i ďalšie personálne zmeny, takže dobré obsadenie manažérskej pozície sa ukáže len ako začiatok dlhšie trvajúceho procesu.
Aj tento proces však je zvládnuteľný, rovnako ako ťažké hospodárske obdobie a po jeho skončení víťazi vyjdú so silnejšou a lepšou pozíciou než akú mali na jeho začiatku.
JUDr. EVA ZAHRADNIKOVÁ,
Principal Consultant, ISG spol. s r.o.