
Aj keď svetová ekonomika práve prechádza zložitým obdobím, popredné svetové automobilky sa snažia prilákať nových zákazníkov. Na ženevskom autosalóne sa prezentujú so všetkou slávou a v plnom lesku. Na snímke je šperk z dielne Bugatti. FOTO – TASR
BRATISLAVA – Predaj áut na Slovensku klesá. Obchodníci tvrdia, že za prvé dva mesiace tohto roka predali o 1,6 percenta menej áut ako vlani v rovnakom období. Slováci kúpili v januári a februári 7910 osobných vozidiel, čo v medziročnom porovnaní predstavuje pokles o takmer deväťdesiat áut.
Za poklesom predaja stojí tohtoročný balíček ekonomických opatrení, ktorý od januára zvýšil životné náklady. „Auto je luxusný tovar a ľudia si ho kupujú len vtedy, ak majú voľné peniaze,“ vysvetľuje analytik Ľudovej banky Mário Blaščák. Slováci okrem toho často nadsadzujú rast cien nad skutočnosť, čo je jeden zo symptómov ,blbej‘ nálady. „Inak povedané – spotrebitelia vnímajú rast cien v obchodoch príliš dramaticky a to sa odzrkadľuje na ich spotrebiteľskom správaní,“ dodal Blaščák.
,Blbá‘ nálada prevláda len medzi ľuďmi, firiem sa výraznejšie nedotkla. Svedčí o tom pretrvávajúci rast predaja malých úžitkových áut. Za prvé dva mesiace ich obchodníci predali o jedenásť percent viac ako vlani v rovnakom období. Malé úžitkové autá slúžia hlavne podnikateľom a od januára do februára ich na slovenských cestách pribudlo 665.
Najpredávanejšou značkou osobných áut je už tradične Škoda s vyše 40-percentným podielom na trhu. Nasleduje nemecký Volkswagen a trojica francúzskych značiek Peugeot, Renault a Citroen. Medzi malými úžitkovými autami je poradie nasledovné: Fiat, Citroen, Mercedes, Seat a Peugeot.
Predaj áut klesá nielen na Slovensku, ale aj v iných krajinách. Môže za to ekonomický útlm takmer celého vyspelého sveta. Napríklad v Rakúsku klesol vo februári počet predaných vozidiel o 1,4 percenta a v Nemecku stagnuje. Útlm predaja zaznamenali aj v Spojených štátoch, čo sa ihneď odrazilo aj na cenách akcií amerických a japonských automobiliek.
Do Bratislavy príde automobilový svet
BRATISLAVA – Od utorka bude bratislavská Incheba hostiť 162 firiem z automobilového priemyslu na medzinárodnom salóne Autosalón/Autoservis a výstave Motocykel 2003. Účastníkmi budú takmer všetci dovozcovia automobilov, motocyklov a príslušenstva, ktorí podnikajú na slovenskom trhu.
Vystavovatelia pripravili pre návštevníkov viac ako 50 slovenských výstavných premiér. Medzi najvýznamnejšie patria Mercedes triedy E combi, CLK, Chrysler Crossfire, Peugeot Partner, Citroen C3 Pluriel a štúdia auta budúcnosti od Citroenu C-Crosser. Autosalón potrvá do 23. marca. (sita)