Najkrajšie peklo som našiel v Kladne

Je autorom výtvarných riešení mnohých inscenácií slovenských i poľských divadiel. S Ondrejom Spišákom zakladal divadelné združenie Teatro Tatro.


František Lipták vo svojom bratislavskom ateliéri. Jeho čarovná atmosféra je prítomná aj vo viacerých cukrárňach a čajovniach na Slovensku. FOTO SME - PAVOL FUNTÁL


Od roku 1990 sa venuje filmu. Spolupracoval na všetkých filmoch Martina Šulíka a za výtvarné riešenie k filmu Záhrada získal Českého leva. Koncom marca bude mať na Slovensku premiéru filmová rozprávka Čert vie prečo, kde robil výtvarného supervízora a stále je ponorený do nakrúcania Jánošíka režisérok Agnieszky Hollandovej a Kasi Adamikovej.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Jeho maliarske práce boli vystavené na niekoľkých samostatných expozíciách. Hravosť, energia, farebnosť, fantázia - to je len niekoľko prívlastkov, ktoré diváci prisudzujú tvorbe FRANTIŠKA LIPTÁKA (1962). On sám hovorí, že je len alchymistom, ktorý sa vo svojom laboratóriu hrá s vlastnými vecami.

Ako to všetko stíhate?

„Ani neviem. Ale je to snáď v norme, ešte stále som v zrkadle nepostrehol, žeby mi šklbalo kútikom úst. Do projektu Agnieszky Holland a jej dcéry som však mohol ísť len preto, že sa posunuli termíny pri filme Olega Harenčára Pokrvné vzťahy.“

Slovo pauza u vás neexistuje?

„Mňa nabíja samotná robota a ľudia, s ktorými pri nej prichádzam do styku. Veľa cestujem, nasávam nové prostredia, a to ma udržuje v kondícii.“

Film Čert vie prečo mal už premiéru v Čechách a recenzie vyzdvihli práve výtvarné riešenie. Mali ste pri režisérovi Romanovi Vávrovi voľnú ruku?

SkryťVypnúť reklamu

„Začal som s veľkorysejšími návrhmi, no pomaly sa to zužovalo, ale aj tak si myslím, že sa nám podarilo obliecť peklo tak, ako som si to predstavoval a ako som to navrhol.“

Kde ste našli peklo?

„Je to bývalá fabrika v Kladne.“

Bola v pekle fabriky aj príchuť slávneho Hieronyma Boscha?

„Áno, vytvorili sme akéhosi industriálneho Boscha. Snažil som sa, aby priestor bol pravdivý, a nebola to len výtvarná konštrukcia. Deti by mali uveriť, že takí čerti naozaj existujú.“

Ste tvrdá palica? Strážite si svoju predstavu?

„Práveže nie. Som príliš mäkký a veľakrát mi to aj vyčítajú. Keď však spolupracujete s mnohými ľuďmi, rozhovor nie je o hádke, ale o počúvaní druhých ľudí, ktorí môžu prísť s podnetnými nápadmi. Pri Čert vie prečo sa mi dobre spolupracovalo s kameramanom Ramunasom Greičiusom. Je citlivý na podnety, ktoré mu ponúkajú ľudia okolo.“

SkryťVypnúť reklamu

Prijímate teda aj zásahy do vlastnej práce?

„Určite, pretože je to robota, o ktorej sa treba rozprávať. Moja práca nie je o maľovaní si v pohode vlastného ateliéru. Film a divadlo sú médiá, v ktorých dôležitú úlohu zohrávajú viacerí ľudia.“

O Agnieszke Hollandovej sa traduje, že presne vie, čo chce od spolupracovníkov. Vyhovuje vám to?

„Agnieszka je veľmi racionálny človek, presne artikuluje svoje predstavy. Čo je pre mňa zaujímavé, vie sa inšpirovať daným priestorom, a tak využíva aj moju prácu. Na svoj štáb má veľké nároky - netápe a neimprovizuje.“

Raz ste však povedali, že vaša tvorba je značne založená na improvizácii. Ide to dokopy?

„Povedľa maľby sa to týkalo najmä divadla Teatro Tatro. To je pre mňa laboratórium, kde sa ako alchymista hrám so svojimi vecami. Pri filme sa tiež hrám, ale miera improvizácie je potlačená množstvom spolupracovníkov, ktorých rešpektujem.“

SkryťVypnúť reklamu

Pracovali ste na všetkých filmoch Martina Šulíka. Rozumiete si?

„Veľmi. Lebo istota je príjemná vec, ale niekedy mám pocit, že ma privádza do kruhu, z ktorého sa nedá dostať von. Preto obľubujem, keď do diskusie niekto skočí, aby ma nalomil a otvoril moju citlivosť na nové vnemy. Každý nový podnet je pre mňa zaujímavý, a preto rád striedam spolupracovníkov a umelecké médiá.“

Očakávate zdravú provokáciu?

„Rád ju prijmem, lebo nerád by som bol zatriedený ako Šulíkov architekt, ktorý ukladá kompóty do špajzy. Páčia sa mi filmy typu Amores Perros, Mexická jazda, či Muž bez minulosti, ktoré nie sú prešpikované šialenou technikou, ale sú o príbehu a zároveň sú výtvarne veľmi silné. Ich režiséri by ma mohli dokopať k niečomu novému.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 690
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 476
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 734
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 470
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 463
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 546
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 999
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 169
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu